Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
VolvoB20 skrev:Då kan vi ju jämför saker i samma prisklass. Ser verkligen fram mot den dag en dubbelkopplingsatomat finns med Volvos 5:or.

Körde DSG i VW och det var verkligen ha-begär, inget slirande, växlarna matas i snabbt, bilen blir både snabbare och snålare med automat jämfört med manuell, fy fan vilken go upplevelse. Kostar dessutom samma som volvos automat.

Har aldrig gillat automat i i hela mit liv på grund av den försämrade prestandan och ökade förbrukningen, men efter att kört DSG fattar jag inte att någon kan vilja spaka själv.

Kom igen Volvo, släpp en DSG till de större motorena,
Håller med helt. VW´s DSG låda är helt suverän. Hade Volvo haft en liknande låda till de större modellerna skulle jag inte ens överväga något annat.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är just detta som visar att Volvo ligger efter tyskarna teknologiskt. Geartronic fortsätter in i nya S60.
av Enzo
Nu är det väl knappast nåt fel på AWs låda jämfört med konkurrenternas, eller hur. Den används ju i flera märken, Alfa kör ju den i en del bilar t.ex.

Men det vore intressant att veta exakt hur AW-lådan är sämre rent teknologiskt? Eller är det som vanligt bara tomma ord och gnäll utan substans?
av Steff 99
Enzo skrev:Nu är det väl knappast nåt fel på AWs låda jämfört med konkurrenternas, eller hur. Den används ju i flera märken, Alfa kör ju den i en del bilar t.ex.

Men det vore intressant att veta exakt hur AW-lådan är sämre rent teknologiskt? Eller är det som vanligt bara tomma ord och gnäll utan substans?
Bara för att lådan tillverkas av Aisin-Warner så är det inte det samma som att tekniken måste vara den samma eller att mjukvaran är konfigurerad lika .
Du kan tycka att en låda växlar bra för ditt körbehov och någon annan tycker att det känns kass.
Så oavsätt bilmodell så är det mycket känsla och tyckande som ofta speglas i olika personers bedömning.
av Enzo
Steff 99 skrev:
Enzo skrev:Nu är det väl knappast nåt fel på AWs låda jämfört med konkurrenternas, eller hur. Den används ju i flera märken, Alfa kör ju den i en del bilar t.ex.

Bara för att lådan tillverkas av Aisin-Warner så är det inte det samma som att tekniken måste vara den samma eller att mjukvaran är konfigurerad lika .
Du kan tycka att en låda växlar bra för ditt körbehov och någon annan tycker att det känns kass.
Så oavsätt bilmodell så är det mycket känsla och tyckande som ofta speglas i olika personers bedömning.
Fast nu är det väl samma låda som används även av andra märken, och visst, sedan kan de säkert anpassa programvaran i den, men jag undrade som sagt vad som var så uselt i själva tekniken (inte teknologin, som ju är fel ord, men jag förstod vad som avsågs).
av Primus
Efter en helg i skärgården där även bilar avhandlades så kan jag bara konstatera att jämförelsen mot BMW som jag pritesterade mot fortsätter att diskuteras. Jag var också inne på att det blir fel att jämföra med BMW då det är en betydligt dyrare bil. Men det verkar finnas ett antal som oavsett vad håller på Volvo(eller om det nu är på det märka man för tillfället har). Jag hövdar att man få skaka fram en relativt gamal BMW för att slå en ny Volvo(tekniskt och kördynamiskt) och jag tror de allra flesta neutrala skulle hålla med mig. Dett blev min sista kommentar om Volvo och BMW i denna tråd.

Annars blev tråden lite intressant på slutet. Jag tycker man(eller är det bara jag?) vet väldigt om Volvos automatlådor. Det är sällan eller aldrig som de(Volvo) för fram dem i i sin presentation om tekniken inne i bilen för att ta ett exempel. Tekniska justeringar används inte i reklamen för att ta ett annat exempel(om det nu skett några)Det var just det som gjorde att jag startade tråden. Vad har hänt med lådan? Hur gammal är den? etc. Ni som kan lite om själva lådan får gärna skriva mer.
Användarvisningsbild
av Mats
http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev ... ill-starkt

I denna artikel nämner dem automatlådan till nya V60.
"Kraftöverföringen sker via andra generationen av Volvos sexväxlade automatiska växellåda med Geartronic. Nya ventiler och förbättrad friktion ger snabbare växlingar än den tidigare versionen."

Någon som vet något mer om andra generationens Geartronic?

/Mats
av Enzo
BMW är alltid bäst. Framför allt är de ledande inom passiv säkerhet. De kom med whiplashskyddade nackstöd redan 1950, eller vänta, var det bara för några år sedan. För att inte tala om 5-serie touring som uppförde sig oklanderligt i "älgtest". Och deras eminenta resultat i Euro NCAP, 3 stjärnor, för att sedan byggas om och klara 4 stjärnor med nöd och näppe.

Men BMW är så klart alltid bäst, i synnerhet tycker folk det som aldrig kört dem, men som tror att de får en rejsbil om de köper en 5-serie med M-paket.

patetiskt var ordet.
av Amli
Enzo skrev:BMW är alltid bäst. Framför allt är de ledande inom passiv säkerhet. De kom med whiplashskyddade nackstöd redan 1950, eller vänta, var det bara för några år sedan. För att inte tala om 5-serie touring som uppförde sig oklanderligt i "älgtest". Och deras eminenta resultat i Euro NCAP, 3 stjärnor, för att sedan byggas om och klara 4 stjärnor med nöd och näppe.

Men BMW är så klart alltid bäst, i synnerhet tycker folk det som aldrig kört dem, men som tror att de får en rejsbil om de köper en 5-serie med M-paket.

patetiskt var ordet.
Oj, någon som är lite bitter? ;-// Igen har väl sagt att BMW är världens bästa bil? Vi har bara berömt deras fina känsla och drivlinor.
Jag får inte ens in min dubbelvagn i en S63 AMG men nog tycker jag att det är en finare bil än min ändå. Och Mercedes var inte ens först med trepunktsbältet! Fy och skam... :wink:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem