Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av xxargs
Termoelektriska boxar som dessa boxar bygger på är väldigt ineffektiva (COP 0.3 eller så) detta parat med att billiga moderna termoelektriska kylboxar man köper har löjligt lite isolering i sig mellan inner och yttreväggen, ofta 1 cm frigolit och med stora springor rätt igenom då det är bara bitar av frigolit med dålig passform som läggs in som isolering i boxen.

dvs även om själva termoelementet gör så gott den kan så läcker det in för mycket värme i genom väggarna för att hinna med...

som andra reda nämt och vill ha seriös kyla (och även frys) så är det kompressorbox med kompressor ur danfoss BD35F-serien som gäller - dom kan å andra sidan gå flera dagar tom 1 vecka på en 12-volts batteri medans en termobox tömmer ett 60 Ah batteri fullständigt på 12 - 15 timmar.
Användarvisningsbild
av erikn
Men blir inte de med kompressor då väldigt stora/tunga, d.v.s. otympliga? Fördelen med t.ex. den box jag har är att den går att ta med till stranden sedan som vanlig kylkväska. Har du någon länk till ett exempel på en sådan box som du rekommenderar?
av Marbas
Om man läser instruktionen för kylboxarna (menar då inte kompressorboxar utan de enklare) så står det att de INTE kyler varma varor utan endast är till för att hålla redan kalla varor kalla. Samma princip som kylklampar, men du slipper byta klampar, och får lite mer plats i boxen. Man ska alltså inte räkna med att en kylbox av denna typen kan kyla ner ljumna öl till drickbar temp.

Min erfarenhet av dessa boxar kommer från en Biltema box från början av 2000-talet. Den funkar fortfarande och har varit kanon. När man legat på camping med el så har boxen fått jobba dygnet runt (240V -> 12V) för att hålla det viktigaste under resan (ölen) i rätt temperatur.
Användarvisningsbild
av Brainy
Marbas: Det klarade den ju iofs. 6h och ölen var riktigt god :)

Men point taken, detta var mest ett test. Jag brukar stoppa in allt jag ska ha med mig kylt i kylen innan så det är kallt.
Även om detta inte alltid är möjligt.
av *pettson*
erikn skrev:Men blir inte de med kompressor då väldigt stora/tunga, d.v.s. otympliga? Fördelen med t.ex. den box jag har är att den går att ta med till stranden sedan som vanlig kylkväska. Har du någon länk till ett exempel på en sådan box som du rekommenderar?
Räkna runt 10kg tomvikt för en kompressorväska. Men vill man vara smidig köper man en kompressorväska för bilen, tar med en billig ihopfällbar väska o stoppar det kalla i medans du går ut på stranden. Kompressorväskan gör ju inte sitt bästa som bärbar långa sträckor, utan som en ypperlig kylare på resan.
http://arctic-fritid.ehandel.net/sv/art ... c_cf_018dc
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu har jag bara 4st öl i. Rumstempererade (Läs 27 grader).
Tempen i kylboxen har sjunkit från 27 grader till 21.2 på 12 minuter :shock:

Samma termometer som senast.
Användarvisningsbild
av Brainy
30 minuter, 10 graders sänkning. Mao så kommer den där duga alldeles utmärkt om man inte stoppar ner rumstempererade saker.

/Anders
av xxargs
hmm - efter ett antal värdelösa strömslukade kylboxar med termoelektrisk kylning så slog jag med en del ångest till med en Waeco CoolFreeze CDF-18 till slut, billigaste hittade jag på Captains på kommendörsgatan 26 i stockholm - den kostade 3790:- vilket är nära 2000:- billigare än listpriserna i katalogerna (dom har 4 kvar)

Även om 25-literns och större är bättre disponerad i volym så har dom inte bärhantag - därför blev det 18-literns den här gången även om jag våndades....

jag säger bara det - termoelektriska kylboxar och den här spelar inte ens i samma division - det är tre divisioner mellan - kompressorboxar kyler som fasen, nära samma klass som kylskåpet hemma och den här varianten kan dessutom gå ned till -18 grader och då menar jag inte nätt och jämt minus 18 med kontimnuerlg körning under många timmar - utan -18 grader nås ganska lätt och kompressorn stannar korta tider. mao. kan man få brännvinet riktigt ordentligt fryskall och man kan frysa in isklampar för tygskylvväskan för stranden om man har längre körsträcka/mycket batterier tillgängligt .

Har inte kollat den verkliga utfallet ännu - men enligt data så skall dess strömförbrukning ligga på 0.4 ampere i genomsnitt vid 5 grader C i boxen och 20 grader omgivning (drar dock mycket mer medans kompressorn går - varierar mellan 4 - 7 ampere vid 12 Volt och den här kan också köra på 24 Volt utan omkoppling) vilket gör att den beräknat klarar sig runt 7-8 dagar på en 80-Ah 12V fritidsbatteri.

En termoelektrisk kylskåp slukar en 80 Ah batteri inom ett dygn - oftast kortare tid än så...

Ljudmässigt så är den ganska tyst - mycket tystare än termoelektriska boxars fläktljud och med tiden ganska snabbt dåliga och högljudd rassliga lager - det man hör är lite svagt kompressorn när den stegar mellan olika varvtal och det som hörs mest är fräsandet från kylmediet @ hur det bruka låta i en kylskåp när kompressorn går. Det finns fläkt också här för kylning av kondensorns men är lågvarvig och av 'datorklass' och säkert över 20000 timmars hållbarhet.

Det är klart att det svider pengamässigt på en sådan dyr kompressorbox - men skall man ha vass kyla och gå länge på batteri så finns det inte mycket att välja på förutom gasolkylkåp (dom kan dock inte gå så kallt som -18 grader, oftast bara några enstaka minusgrader lagom för att frysa isbitarna till groggen)

- den här typen av kylboxar är så snåla att de kan med en större solpanel (40W?) parallellt med ett fritidsbatter hålla kyla dygnet runt för sommarstugor utan elström. Annars är just kyla och frys knepigt på sådana ställen om det inte finns bra jordkällare.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]