Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompan82
Har köpt en s60 T5 02:a och har lite problem med den. Svängradien e helt sjukt kass, bilen har börjat kännas ostabil och vinglig. vet ej om det beror på åretrunt däck. Ratten är inte centrerad så man får hålla den lite snett för att köra rakt kanske har vart med i nå krock då? Sen när man bromsar från hög hastighet och svänger kraftigt så klonkar det i pedalen känns/låter typ som nån metall som slår. Bilen är nybesiktad och servad inga fel hittades där iallafall. Har ju haft bilen snart 1 år det e sånt jag har upptäckt med tiden =( Nån som känner igen felen?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Svängradien på S60 och många andra framhjulsdrivna bilar är dålig precis som du upptäckt.
Att den känns vinglig kan bero på flera saker men har du börjat med det enklaste att du har rätt lufttryck i däcken?
av Tompan82
Jo jag va och kolla trycket men det va ingen skillnad, Bara man ska byta körfält så känns bilen ostadig. Kan inte komma ihåg att bilen va så när jag köpte den. Kan det vara friktionsdäcken som e så sjukt dåliga att bilen blir så? Det är hankook optima 4s "225/45/17"
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Några råd.

Byt till sommardäck, s.k. åretruntdäck är inte lämpliga på sommarvägar, gummit är för mjukt.

Gör en 4-hjulsmätning på hjulen.

Ta av hjulen och kontrollera skivor, belägg och drivknutar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av wissel
Bara en fråga, vilket lufttryck kör du med...nedan ser du vilket tryck jag har använt vid olika profiler på däcken..
40 - 3.0 kg
45 - 2.9 kg
50 - 2.8 kg
55 - 2.7 kg
60 - 2.6 kg
65 - 2.5 kg.
En vanlig toe-in inställning är ju aldrig fel...kostar 120 :-
:D Freddie

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]