Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Sorry Brainy..
Carman..
*Tjatar som fan ibland, då det inte har förekomit på de senaste 20 åren att man bara behöver justera en handbroms, tar den inte är nåt fel.*

JA nåt är verkligen fel. Kontroll/ Justering av handbroms ingår i stort sett i varje service inom GM. Jag har nog justerat mera handbromsar än jag bytt backar. På volvo likaså har jag justerat mera backar än jag nånsin bytt dom, dvs tills volvos backar blev skräp. Jag tror inte nån mekaniker känner igen ditt påstående. Och jag gör det absolut INTE gällande Saab, Opel och volvos modeller nu och 20år tillbaka i tiden. Sen är det möjligt att NI väljer metoden att alltid hänga dit nytt istället för att nyttja det som ska justeras enligt anvisningar.
Vi kan ta mera om detta på PM om du vill diskutera.

Ja justering handbroms ingår i service & det görs i service för det behövs ibland.
Men när nån kommer in o säger att min handbroms tar inte alls, så är det inte en justering som behövs (justering går att göra om kundet nycker handbromsen tar lite högt, men tar bra)
Kundmottagare är ju inget högstatusyrke.

Om verkstadschefer m fl i maktposition begrep att betala bättre till "ansiktet utåt", så skulle säkert arbetet bli attraktivt och servicenivån förändras. Man får vad man betalar för.

Det är dock ingen tröst för oss kunder.

Samtidigt så är det nog ett otacksamt arbete. Det kommer in människor som anser sig stå närmast Gud, bara för att dom köpt en bil av ett visst märke. Röda mattan ska rullas ut. Kaffet ska serveras.
Allt ska vara gratis, och självklart ska man alltid ha kompensation för att en 10 år gammal rishög gått sönder.
Dessutom förväntas personal på bilverkstäder inte ha rätten till ett normalt familjeliv och arbetstider.
Dom förväntas strunta i att hämta barn på dagis/fritidshem, bara för att en kund knäpper med fingrarna. Detta för att bilen inte blev klar i tid. Nej, inget drömyrke precis.

Rikta irritationen till verkstadschefen. Det är hans arbete att ta tag i problemen. Han har dessutom betalt för detta. Ett besök hos "vitskjortorna" kan göra susen.

Att ringa och gapa i telefonen går ju bort. Skriv brev eller mail. Framför klagomålen på ett seriöst sätt. Det brukar ta bättre än att sitta och gnälla hemma vid datamaskinen.
Brainy, nu skrev jag inte om ditt specifika fall.

Mindre kompetenta finns inom alla yrkesgrupper.
Min erfarenheter om bilverkstäder stämmer inte riktigt med en del inlägg här. De verkstäder som jag har haft mina bilar på har alla varit trevliga och gjort ett bra jobb. Det gäller inte bara Volvo verkstäder utan även Nissan och Mercedes, och inte bara verkstäder på den lokala orten, utan även i större städer.

Givetvis skiljer det sig mellan olika verkstäder, olika städer, märken osv. Ovan skrivs det om att kundmottagare borde gå charmkurs, men jag tycker även kunden har lite "skuld" i dåliga relationer (nu pratar jag generellt och inte i TS specifika fall). Det är ju inte ens fel att två träter... Alla kundmottagare som jag varit i kontakt med har varit jättetrevliga, och duktiga.

Slutligen - är man inte nöjd så är det ju faktiskt bara att byta verkstad. Och Nej - jag jobbar inte inom fordonsranchen...
Camaro69: Ok :)

Marbas: Visst kan man byta verkstad, och det är just vad jag har gjort nu. Samt att 9-5 halkade ner väldigt långt på rankingen när det ska bytas bil (Var ut och provkörde V70 II Summum D5 idag) eftersom det är enda saabhandlaren i stan. Sen skulle jag väl bli lynchad av er här på forumet om jag köpte ännu en saab ;)
Bästa kontakten jag någonsin har haft med en större verkstad är Svenska bil i Bromma. Helt suveräna var dom att ha och göra med i mitt fall!
Vad tror ni om detta då?

http://www.worldcarfans.com/11007022716 ... rvice-work

Skulle kunna i framtiden fungera så att man kolla på när de jobbar med ens bil.

Det gäller bara att komma ihåg att stänga av när man går på muggen...
ThomasT skrev:Vad tror ni om detta då?

http://www.worldcarfans.com/11007022716 ... rvice-work

Skulle kunna i framtiden fungera så att man kolla på när de jobbar med ens bil.

Det gäller bara att komma ihåg att stänga av när man går på muggen...
Välommmen in annars här i Motala på mekonomens butik/verkstad... Där står du i butiken och kikar igenom glasrutan eller sätter dej där på en pall o kikar på din service.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]