Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Hej! Håller på och skruvar mig tokig på min förbannade b23E motor som aldrig vill gå rent. Problemet är att bensintrycket verkar variera en del och själva huvudtrycksregulatorn har nog hängt sig för den surar lika mycket oavsett hur mycket jag släpper på fjädern.

Nu till frågan då: HUR fungerar egentligen "kallstartregulatorn", den som sitter där på blocket där bensinpumpen sitter på förgasarsnurror. Pyser den ut lite bensin när den blir varm eller trycker den in bensin bakom regulatorfjädern för att ge extra tryck? Ja hur fungerar den egentligen. Och hur fungerar elektroniken i den? Hört att den varierar trycket beroende på hur varm den blir.

Anledningen till att jag frågar är för att jag kanske ska sätta dit en extern BTR på soppareturen istället för den interna som är så svåråtkomlig och svårjusterad, och då behöver jag veta om jag kan ha kvar den andra regulatorn eller ej.

Sen, hur fungerar tillsatsluftsliden? Den rör sig inte något när jag leder ström genom den i alla fall...
av Rådlös
Om vi utgår ifrån att det var samma system på B20 som på senare B21/23E, vilket jag inte är 100% säker på, så kan du se lite av det här:

Bild

Om det nu inte stämmer, så föreslår jag att du kontaktar BOSCH. För några år sedan hade jag en 20-sidig broschyr om K-jet där det beskrevs ingående. Jag gav dock bort broschyren så jag kan inte hjälpa till den vägen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
"kallstartregulatorn" heter styrtrycksventil. Den sänker styrtrycket när motorn är kall. Snor en bild på internet:
Bild
Mätskivan (sensor plate på bilden) lyfts av luften som motorn suger i sig. Det lyfter i sin tur bränslekolven (control plunger) som reglerar bränslemängden. Styrtrycket kommer in i B och motverkar kolvens lyft. Så ett lägre styrtryck gör att kolven lyfter högre för samma luftmängd = fetare blandning.

Tillsatsluftsliden släpper på mer luft när motorn är kall. När motorn är varm stänger den nästan helt. Så med varm motor elller med tändningen på i 5 minuter eller mer ska den vara stängd om man tittar igenom den.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hade suttit och knåpat på detta medan Sparkz lade in sitt. Ber om ursäkt om det blir kaka på kaka, men kanske vi kan komplettera varandra. Eller är jag kanske ute och cyklar :roll:

Som följer K-jet eller också kallat CI-system

Vad du kallar "kallstartsregulatorn" är en kombination av termotidkontakten (som styrs av kylvätsketemperaturen) och kallstartsventilen (som ger extra bränsle vid kallstart.

Termotidkontakten är inte likadana i olika delar av världen, det finns varianter avsedda för områden med olika klimat och höjd över havet, vi har i våra alltså en avpassad för svenskt klimat.

Kontroll av termotidkontakt. Kontrollen skall ske med kall motor inte varmare än 35 grader

Lossa kontaktstycket från termotidkontakten och koppla multimetern eller en testlampa över stiften ta bort tändkabeln som går mellan spole och fördelaren. Ha en polare med som kör starten i en 10-12 sekunder. Lampa eller metern skall ge utslag i 3-10 sekunder, om kretsen inte bryts inom 10 sekunder skall termotidkontakten bytas.
Om kretsen inte sluts alls måste du kolla att det finns spänning fram till kontakten. Om ingen spänning finns kolla bränslepumpreläet.

Kontroll av kallstartventil. Vid kontroll får inte motorn vara varmare än 30 grader. Ha en brandsläckare tillgänglig.

Lossa kontakten från kallstartventilen och se till att peta det åt sidan så mycket det går fär under testet kommer det att bli bränsleångor
Ta bort ventilen från insugskammaren, dock måste bränsleledningen sitta kvar på ventilen. Torka rent munstycket på ventilen.

Ta ur tändkabeln mellan spole och fördelare (här är jag lite osäker, jag kommer inte ihåg om den bara skall tas ur eller man tar ur vid fördelaren och jordar den på ett tillförlitligt sätt), OBS du måste undvika all gnistbildning under testet. Sätt tändningslåset i tändläge och låt bränslepumpen gå i en minut för att bygga upp tryck. Om det nu droppar från kallstartventilen är den felaktig och skall bytas.
Slå av tändningen. Anslut kontakten till ventilen, rikta ventilen ner i en plåtburk eller annat metallkärl. Lossa termotidkontaktens kontaktstycke, kortslut mellan stiften. Säg åt din polare att slå på tändningen och köra startmotorn. Det skall nu komma en snygg konformad stråle från ventilen. Om strålen ser ut att ha oregelbunden storlek på dropparna eller rättare sagt väl synliga droppar så är det inte bra, det är inte heller bra om konen är oregelbunden och det är läge att byta ventil.

Tillsatsluftsliden tillåter luft att passera förbi gasspjället när motorn är kall.

Funktionen är som följer. Ett motstånd i sliden blir varmt vid närvaro av en ström detta gör att en bimetallfjöder i sliden ändrar form varvid en ventil sakta stänger luftkanalen. Den är stängd under normal drift.

Kontroll av tillsatsluftslid.

Med kall motor. Ta bort sliden från motorn och lossa slangarna. Kontrollera att kanalen är öppen. Anslut 12 volt i 5 minuter och kolla vad som händer inne i kanalen. Efter 5 minuter skall kanalen vara stängd. Resistansen i motståndet skall vara 30 Ohm. Med motorn igång, ta ur kontaktstycket och kontrollera med testlampa att det finns spänning, om inte kolla bränslepumpsreläet.

Har du kontrollerat Luftflödesmätaren?

Jag tror inte att det är en god ide att ha en extern BTR då CI-system är lite speciella utan vi får sparka på din bil tills den funkar ändå. :D :D

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Skitbra info :D Nu har jag lite mer ideer om styrtrycket, i så fall kanske jag inte måste montera bort den om jag sätter dit en extern btr.

Tack så jättemycket!

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&ar[…]

Nej proparts är lågbudget skit ocks&ari[…]

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]