Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Låter ju ingen ide att laga deta fel om det är så dyrt och kan hända igen :shock:

Går det inte att bygga om det hela till något länkage i metal?
Vet inte hur det ser ut?

Tycker bara det låter som iden med att köra diesel blir mindre om man ska reparera för så stora summor, då är man ju snart ifatt milkostnaden på en bensinare och det vill man ju inte om man kör diesel.

Mvh
Andis
av Bamse
Andis skrev:Låter ju ingen ide att laga deta fel om det är så dyrt och kan hända igen :shock:

Går det inte att bygga om det hela till något länkage i metal?
Vet inte hur det ser ut?

Tycker bara det låter som iden med att köra diesel blir mindre om man ska reparera för så stora summor, då är man ju snart ifatt milkostnaden på en bensinare och det vill man ju inte om man kör diesel.

Mvh
Andis
Jag fick precis min spjällarm fixad på Volvoverkstan för 466 kr (425 kr för arbetet och 41 kr för materialet), men det är ju enormt irriterande att öht behöva reparera det (med bokning, körningar och en timmes väntan på verkstan som följd). Eftersom det tycks vara ett hyggligt vanligt fel så kunde man ju fixat felet vid ordinarie servicetillfälle i förebyggande syfte.
av larsolsson
Detta verkar ju vara ett intressant problem.
Tittade på min bil idag och självklart var den trasig.
Plastarmen har lossnat/gått sönder inne vid spjället, och armen hängde fritt i luften :-(
Skall kontakta volvo idag.

Är det någon som vet ifall detta har varit föremål för utbyte i förebyggande syfte hos volvo?
Det känns lite konstigt att de inte har gjort något åt denna trots att bilen är fullständigt servad på volvo.
Det är en 06 D5 med ca 13000 mil.

mvh
Lars
av Larzan
Är det denna vid den grova slangen som är det omtalade reglaget till virvelspjället?
Bild

Bild

Och är det dessa små plastflikar som går av när kulan trillar av?
Bild
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
Jag har den nya modellen på min xc90 07:a även den går sönder :cry:
Har köpt en ny länkarm för 41kr och hoppas att det ska vara tillräckligt. Som någon har skrivit tidigare i tråden att man måste kallibrera virvelspället känner inte min lokala Volvoverkstadt till, har någon här bevis på att det är nödvändigt?
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
Här har ni ett bra tips på en reparation
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=92301

och här kan ni läsa mer om virvelspällets problem
http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... 945&page=3

slutligen här kan ni läsa om D5 motorn, bla att virvelspjället självkalibrerar sig vid var 5 gång tändningen slås på.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/NewCar ... hnical.pdf
av Cedrix
Kan någon säga vart armen till detta spjäll sitter på en D5:a från 2004?
Har letat här på forumet och hittat bilder från en nyare, men det ser inte alls likt ut på min!
av Cedrix
Ingen som vet jag spjället/stagen sitter på en sådanhär D5 motor?
(Om ni kan se något, skulle bahöva en motortvätt)
Bild
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]