Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bacoon
Hej jag har ett problem: Det hela började när jag skulle byta hjullager som jag köpt på mekonomen, när allt var klart och jag skulle slänga på hjulet så märkte jag att det var fel Nav så det passade inte.
men då bilen stod dumt till så var jag tvungen att köra den hem så jag fick låna ett hjul av en polare som var ett 205/55-16 och mitt org är 205/65-16.
När jag kommer hem så luktar det bränt som f*n så jag blev skitskraj och tänkte nu är hela drivlinan trasig.
Jag tog en sväng häromdagen för att kolla när jag fixat hjullagret och hade mitt org hjul på, Det luktar fortfarande bränt och det skrapar och låter riktigt illa när man kör, när man gasar så låter det ännu värre! det låter i fram! och inte om hjullagret!

Någon som har en aning om vad det kan vara?

Kan det vara växellådan? fördelningslådan? Jag är osäker så är mkt tacksam för svar!

MVH Alexander
av Henke3
Hej, om du har kört med 205/55-16 på ett framhjul och på övriga 3 hjulen använt 205/65-16 är risken stor att du har överbelastat vinkelväxeln, oljan blir för varm, drevsats eller lager går åt skogen pga för stor varvtalsskillnad mellan fram och bakaxeln.
Om du hade satt det lilla hjulet på bakaxeln hade det gått bra.

mvh Henrik
av bacoon
Det låter rimligt då det luktade bränd olja..
Gud var roligt då har man att göra. Vinkelväxeln vart sitter den? Vid fördelningslådan?

Mvh Alex
Användarvisningsbild
av ketto
bacoon skrev:Det låter rimligt då det luktade bränd olja..
Gud var roligt då har man att göra. Vinkelväxeln vart sitter den? Vid fördelningslådan?

Mvh Alex
är samma sak!

Sitter precis bakom motorn mot växellådan!
av bacoon
Okej kanon tack!

Vet Ni någon verkstad som kan ordna detta, Och som inte tar hutlösa priser.?
Har inte tid eller plats att göra det själv :(

Mvh Alex
av VXC70
ett tips är väll att inte snåla när de gäller dessa awd bilar, mekonomen och sånt kan ofta ha fel passform.

var det fram du bytte lagret eller bak?
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ska ju följa trycket i in[…]

Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska be[…]

De flesta kör omkring med en spricka i vindr[…]

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]