Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Jag föreslår en Ford S-Max, stor familjebil med gott om utrymme. Finns med Etanol, dieselar etc etc.
Till skillnad från Xc90 så går det att använda de extra sittplatserna bak.
Kolla inne i bilen bara om du uppskattar den silverfärgade plastinredningen.
av Primus
Problemenet med S-Max är att så vitt jag vet finns bara miljöklassade bilar med en relativt liten motor. Jag har kört S-Max med stora motor och då var den kul medan den miljöklassade motorn var seg. Dessutom är S-Max lite för stor då vi väldigt sällan åker alla 5 samtidigt.

Lexus RX 450h är tyvärr lite dyr... Jag har i och för sig inte koll på hur stor den är? Jag tror inte den slår Volvo? Men jag skulle nog inte tveka om den fick plats i budgeten.

Enzo påpekar helt korrekt att det måste vara en miljöbil. Dels för företagets policy säger så (dock ingen prisgräns, det får min plånbok avgöra) och dels för jag vill köpa en miljöbil av "etiska" skäl. Jag tror att genom att köpa miljöbil så hjälper vi miljön men framförallt skickar man en signal till biltillverkarna om att att utveckla miljöbilar. Jag är rädd för att det annars bli lite halvhjärtat från många tillverkare ytterligare några år. Då slår politikerna till med strängare krav och så får vi till slut elbilar som är skittråkiga att köra och har en räckvidd på - tja vad ska vi tror om några år? 15 mil?

Jag träffar ibland vissa (höga)representanter för både Svensk och utländsk bilindustri genom mitt jobb. En sak har jag lärt mig. Många av dem är inte ett dugg intresserade av bilar. De reagerar bara på marknadssignaler. Att de just nu jobbar med bilar beror på att arbetsgivaren har erbjudit bra lön och intressanta arbetsuppgifter. Men de skulle lika gärna kunna jobba med något annat. Så jag som inte kommer från bilindustrin har ofta mer kunskap och tankar om bilen och bilar än vad de som verkligen borde ha det har. Detta skulle jag kunna yra om länge men jag upprepar igen att marknadssignaler är det enda som biter utöver politiska beslut. Alltså blir det miljöbil! Sedan kräver ju firman det vilket styr en del.. 8) ;-//
av Rådlös
Bra klarläggande om ditt ställningstagande för miljöbilar! Stå på dig i ditt bilval.
Om du går in på http://www.miljofordon.se/ så kan du få en sorts klarläggande av alla miljöbilar som säljs i sverige i dag. Sidan kan tyckas vara lite tråkig, för det går inte att kontakta dom eller ställa frågor. Och dom har bara med sådana bilar som finns i "butikerna". Bilfabrikanter har ju ibland det budskapet att "denna miljömodellen med bla, bla, bla, bla kommer till hösten!" Sådana miljöbilar redovisas inte på Miljöfordons sida. I början hade dom inte med amerikanska miljöbilar heller, trots att dom finns. Men det berodde på att det inte var den ordinarie generalagenten, GM, Ford och Chrysler som importerade och sålde dom. Det är visserligen lite ändrat nu, men fortfarande andra som importerar.
I sammanhanget, Honda har en 175 cc motorcykel i Brasilien som går på E85. (Har både insprutning och katalysator). Den är inte godkänd (Provad?) inom EU. Därför säljs den inte här. Sverige är trots allt ett av dom länder utanför Brasilien som har satsat hårdast på E85.

Jag glömde säga, själv åker jag Volvo V70 2.0 F -08.
av Enzo
Men om du ska ha den som förmånsbil får du väl mest bang for the buck med en V70 FT i sportutförande. Du petar ju in en automat också och klarar dig ju i praktiken från lyxbilsbeskattningen. Det lilla som merförbrukningen medför kompenseras ju av det lägre förmånsvärdet med tanke på uppgivet pris till skatteverket och så.

Finns inte E-klass kvar i gasutförande annars?
av Amli
Jag kan faktiskt inte komma på något bättre alternativ till din V70 med de kriterier du vill ha i den prisklassen. Och nu när dom har en sådan bra deal på R-design dessutom (om den för 299K är kvar vill säga...)!
Visst finns det någon Saab modell men det är ju inget man väljer före den bil du redan har. Det skulle vara om det kommer någon bra variant till kommande faceliftade Passat. Men det vet man ju inte riktigt när det kan bli.
Användarvisningsbild
av kave
Primus skrev:
Miljöbil
Automat
Stark motor eller en motor och växellåda som harmonierar så att det inte behövs lika många hk.
Kunna transportera 2 vuxna 1 tonnåring och två småttingar(bakåtvända bilbarnstolar) med packning
Krocksäker

Vad har ni för förslag?
Har ni provat att åka såhär? 5 personer i bilen med två bakåtvända bilbarnstolar? V70II är ju väldigt trång i kupén. En Golf Plus är klart rymligare.
Jag förstår att du vill ha stark motor, själv anser jag det vara det viktigaste i en bil, men hade jag tre barn så blev jag nog tvungen att se över annat.
Det finaste är givetvis en VW Multivan, då får du med allt och lite till.
av Primus
kave skrev:
Primus skrev:
Miljöbil
Automat
Stark motor eller en motor och växellåda som harmonierar så att det inte behövs lika många hk.
Kunna transportera 2 vuxna 1 tonnåring och två småttingar(bakåtvända bilbarnstolar) med packning
Krocksäker

Vad har ni för förslag?
Har ni provat att åka såhär? 5 personer i bilen med två bakåtvända bilbarnstolar? V70II är ju väldigt trång i kupén. En Golf Plus är klart rymligare.
Jag förstår att du vill ha stark motor, själv anser jag det vara det viktigaste i en bil, men hade jag tre barn så blev jag nog tvungen att se över annat.
Det finaste är givetvis en VW Multivan, då får du med allt och lite till.
Visst blir det lite trångt i baksätet om båda stolarna sitter där. På en långresa skulle jag 9 av 10 gånger placera barnstolarna så att jag har en fram och en bak. Sedan måste jag kolla med dig. Menar du att Golf Plus är rymligare i kupén? Det var nytt för mig.

Problemet med miljöbilar just nu är att det kommer nya och ändrade varianter hela tiden. Det gör att det är svårt att veta om man ska vänta på att bilen X, modell Z ska dyka upp med rätt klassning och rätt utrustning(automat).
Användarvisningsbild
av kave
Primus skrev:Sedan måste jag kolla med dig. Menar du att Golf Plus är rymligare i kupén? Det var nytt för mig.
Jajjamän, jag har provat många olika bilar med vår bakåtvända bilstol, Akta Graco Dulogoic.
I V70II får jag precis plats att köra framför. På en Golf Plus är det rejält med utrymme kvar.
av Primus
Idag blev det lite verkstad, Audi, VW och Volvo besöktes. Audi A4 Avant gick bort då de bara har manuell låda samt att den är för liten. Sedan blev det intressant! Provkörde en gas Passat(jag orkar aldrig lära mig vad de olika p´
Passaterna heter men denna har 150hk och utöver gas en 31l bensintank) utrustad med DSG samt en Volvo 2,5FT med automat.
Snabbrapporten är:
Passat
+
-fantastisk motor och låda(har ni inte provkört så borde ni testa. Nästan omöjligt att tro att det enbart är 150hk, lådan är dessutom rena drömmen)
- väldigt bra kördynamik trots extrem lågt motstånd i ratten.
- Bra baksätesutrymme
- Pris
-
- VW...
- Trots att motorn är fantastisk skulle typ 20hk ytterliger göra susen
- Lite brist på lyx i inredningen. Den var ok, men Volvo är bättre med rätt färg och skinn.
- Något smalt bagageutrymme

2,5FT
+ Motorn var överaskande stark och pigg. Verkligen en överraskning!
+ Bagageutrymme
+ känslan i kupén(fast detta stämmer inte då testbilen var skittråkig, men min nuvarande XC70 är väldigt fin invändigt så jag tror jag vet hur man får till det.. 8) )
-
- Kördynamiken. Med en sådan motor hänger inte styrning och chassi med alls.
- Automaten. Den var mycket bättre i harmoni jämfört med min automat och D5. Men den var för seg i nedväxlingar och för direkt vid start från stillastående. Det senare undrar jag om det inte var något fel. Har ni andar med denna bil och låda problem med det?
- Förbrukningen!!!
Bakaxelfråga 740?

Kan någon här visa mig en bild på[…]

Har haft ett vinande ljud på en v60-16,ä[…]

Ok tack. Monterar ner hanskfacket och tar en titt.

Öj! Mugghållare har jag letat eft[…]