- fre 02 jul 2010, 05:54
Förbrukningen med chip ligger på samma nivå eller lägre om man kör lungt. Men utnyttjar man effekten så stiger ju förbrukningen.
Moderator: Moderatorer
volvo944gl skrev:sen om man chippar till chip 2, är det 225hk man får ut då?Teoretiskt sett ja, men det är ytterst sällan man faktiskt kommer upp i effekten som anges på hemsidan. Sen beror det ju på hur frisk just din motor är
enpc skrev:Ingen ide att chippa en 940 som gått 25000 mil och mer. Då får man renovera först.Nu håller jag inte riktigt med. Det hänger väl på vilket skick bilen är i? Många mil behöver ju inte genrellt betyda dåligt skick?
volvo944gl skrev:Okey. vad det värkar så. ser den frisk ut. rycker inte onormal osv. inte hittat några fel änFörslagsvis så provtrycker du systemet innan du chippar och börjar skruva laddtryck. Du har nog ett helt gäng med pållar att hämta bara där om du ser till att allt är i topskick innan du börjar.
Ticken skrev:Kan man ta och åka till ett företag och be dom kolla på bilen om det är någon ide att trimma?enpc skrev:Ingen ide att chippa en 940 som gått 25000 mil och mer. Då får man renovera först.Nu håller jag inte riktigt med. Det hänger väl på vilket skick bilen är i? Många mil behöver ju inte genrellt betyda dåligt skick?
volvo944gl skrev:Okey. vad det värkar så. ser den frisk ut. rycker inte onormal osv. inte hittat några fel änFörslagsvis så provtrycker du systemet innan du chippar och börjar skruva laddtryck. Du har nog ett helt gäng med pållar att hämta bara där om du ser till att allt är i topskick innan du börjar.
Sen som tidigare nämnt, tanka 98 alternativt Shells Vpower soppa.
Visseligen lite OT, men om jag inte är helt ute och cyklar så finns det säkert några pållar att hämta efter chippningen och laddhöjningen om du tar och byter downpipet till 3" och kör 2,5" resten av vägen.. Kör du med två dämpare så kommer inte bilen inte västnas mycket mer än orginal. Tänk på att turbon dämpar mycket bara den.
Och ett öppet luftfilter är väl på sin plats..
/Ticken
Ticken skrev:Har miltalet börjat ticka iväg så kan man ju utgå ifrån att motorn inte är riktigt tät längre. Och desto fler mil, desto sämre utgångsläge eftersom ventiler blir otäta och kolvringar tappar spänst och cylinderväggarna poleras. Sånt komemr man inte undan.enpc skrev:Ingen ide att chippa en 940 som gått 25000 mil och mer. Då får man renovera först.Nu håller jag inte riktigt med. Det hänger väl på vilket skick bilen är i? Många mil behöver ju inte genrellt betyda dåligt skick?
Ticken skrev:Klart att det stämmer, marlboro. Men det jag reagerade på var att det skulle finnas någon magisk gräns vid 25 000 mil där allting blir otrimbart lixom.Det är sant det finns igen magiskgräns. Man måste utgå från just den specifika motorn. Dock kan jag säga att jag chippade min vid 15000 mil. Motorn hade fint komp prov då
/Ticken
Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]