I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Inte att förglömma är att efter chipning blir det till att tanka 98 okt och uppåt. Glöm 95 okt (Jag har visserligen aldrig kört på 95 ändå men efter chipning är det inte alls ett alt) Min ligger på 0.8 L. Kolla först så motorn är i fint skick. Ingen ide att chippa en 940 som gått 25000 mil och mer. Då får man renovera först.
okey. för min har gått 36tusen mil.. enligt mätaren. men motor låda bakaxel går som det har rullat 15....

sen om man chippar till chip 2, är det 225hk man får ut då?
enpc skrev:Ingen ide att chippa en 940 som gått 25000 mil och mer. Då får man renovera först.
Nu håller jag inte riktigt med. Det hänger väl på vilket skick bilen är i? Många mil behöver ju inte genrellt betyda dåligt skick?
volvo944gl skrev:Okey. vad det värkar så. ser den frisk ut. rycker inte onormal osv. inte hittat några fel än
Förslagsvis så provtrycker du systemet innan du chippar och börjar skruva laddtryck. Du har nog ett helt gäng med pållar att hämta bara där om du ser till att allt är i topskick innan du börjar.
Sen som tidigare nämnt, tanka 98 alternativt Shells Vpower soppa.

Visseligen lite OT, men om jag inte är helt ute och cyklar så finns det säkert några pållar att hämta efter chippningen och laddhöjningen om du tar och byter downpipet till 3" och kör 2,5" resten av vägen.. Kör du med två dämpare så kommer inte bilen inte västnas mycket mer än orginal. Tänk på att turbon dämpar mycket bara den.
Och ett öppet luftfilter är väl på sin plats..

/Ticken
Ticken skrev:
enpc skrev:Ingen ide att chippa en 940 som gått 25000 mil och mer. Då får man renovera först.
Nu håller jag inte riktigt med. Det hänger väl på vilket skick bilen är i? Många mil behöver ju inte genrellt betyda dåligt skick?
volvo944gl skrev:Okey. vad det värkar så. ser den frisk ut. rycker inte onormal osv. inte hittat några fel än
Förslagsvis så provtrycker du systemet innan du chippar och börjar skruva laddtryck. Du har nog ett helt gäng med pållar att hämta bara där om du ser till att allt är i topskick innan du börjar.
Sen som tidigare nämnt, tanka 98 alternativt Shells Vpower soppa.

Visseligen lite OT, men om jag inte är helt ute och cyklar så finns det säkert några pållar att hämta efter chippningen och laddhöjningen om du tar och byter downpipet till 3" och kör 2,5" resten av vägen.. Kör du med två dämpare så kommer inte bilen inte västnas mycket mer än orginal. Tänk på att turbon dämpar mycket bara den.
Och ett öppet luftfilter är väl på sin plats..

/Ticken
Kan man ta och åka till ett företag och be dom kolla på bilen om det är någon ide att trimma?
Ticken skrev:
Har miltalet börjat ticka iväg så kan man ju utgå ifrån att motorn inte är riktigt tät längre. Och desto fler mil, desto sämre utgångsläge eftersom ventiler blir otäta och kolvringar tappar spänst och cylinderväggarna poleras. Sånt komemr man inte undan.
Ticken skrev:Klart att det stämmer, marlboro. Men det jag reagerade på var att det skulle finnas någon magisk gräns vid 25 000 mil där allting blir otrimbart lixom.

/Ticken
Det är sant det finns igen magiskgräns. Man måste utgå från just den specifika motorn. Dock kan jag säga att jag chippade min vid 15000 mil. Motorn hade fint komp prov då
men toppen behövde en helrenovering. Jag passade på att sätta in en VX3 kam och monterade ett Feritta sport system med 3" downpipe, racekat samt 2,5 " efter katten. Jag monterade en uppgraderad
T28 turbo, Öppet sportluftfilter från BSR med sköld, GFB dump samt drog ner till Motor Nord som mappade bilen på 98 okt. Sedan blev det Koni dämpare och Lessjöfors fjädrar samt nya bromsar runt om. Allt nöts ohyggligt mkt snabbare nu med 230 HK. Har renoverat kardan 3 ggr, byter bromsar mkt oftare trotts Green Stuff belägg och borrade + slitzade skivor. Jo har även bytt Turbo 2 ggr så det kostar på att höja effekten. Dock så har jag haft sjukt roligt med bilen många ggr längs motorvägen P:

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]