NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ||Per||
Hej

Jag köpte en s40 2.4i 05:a för någon månad sedan.

Det som jag upplever som mest negativt är många små men irriterande oljud (Det knäpper och knakar både lite här och där, ibland låter det som något är löst i fläktsystemet, vibrationsljud/resonansljud från vänsterdörren, något högt vindbrus). Jag hade förväntat mig lite bättre kvalité.

Andra mindre negativa saker är servicekostnaden (4000 mila kostar tydligen ca 3500kr) och bensinförbrukningen (typ mellan 0.9 och 1 liter milen motorvägskörning i 130 km/h med farthållare). Tänk också på att utrymmet i baksätet inte är så stort om man har stolen långt bak

/ Per
Användarvisningsbild
av G-kraft
||Per|| skrev:Hej

Jag köpte en s40 2.4i 05:a för någon månad sedan.

Det som jag upplever som mest negativt är många små men irriterande oljud (Det knäpper och knakar både lite här och där, ibland låter det som något är löst i fläktsystemet, vibrationsljud/resonansljud från vänsterdörren, något högt vindbrus). Jag hade förväntat mig lite bättre kvalité.

Andra mindre negativa saker är servicekostnaden (4000 mila kostar tydligen ca 3500kr) och bensinförbrukningen (typ mellan 0.9 och 1 liter milen motorvägskörning i 130 km/h med farthållare). Tänk också på att utrymmet i baksätet inte är så stort om man har stolen långt bak

/ Per
Det är därför kag har rekommenderat för vissa att hellre köpa en v70n utav årsm. 05 - 06 eller vänta till den nya karossen kommer ut nästa år kanske...bättre komfort, körglädje och andra egenskaper...dessutom mycket rymligare också....hade hellre köpt en sådan istället än v50...sedan kan priset och kostnader skilja...
Användarvisningsbild
av C.W.
Men ni glömmer ju bort alla nya Volvos problem nummer 1.
Nämligen trögheten att få i ettan eller backen efter att bilen stått stilla ett tag.
Finns hur många trådar som helst här på forumet som verkar bekräfta detta.

Viktigt att kolla det innan köp av bilen.
Användarvisningsbild
av G-kraft
C.W. skrev:Men ni glömmer ju bort alla nya Volvos problem nummer 1.
Nämligen trögheten att få i ettan eller backen efter att bilen stått stilla ett tag.
Finns hur många trådar som helst här på forumet som verkar bekräfta detta.

Viktigt att kolla det innan köp av bilen.
Detta gäller inte ALLA volvo bilar !!!!!....dra inte alla över en kam för nåt du inte vet,......och dock ej på s40n och V50 !!!
Användarvisningsbild
av C.W.
G-Kraft
I ägarskap av en V50 MY05 så tro mig att problemet existerar även där!
Kan inte tro jag är ensam V50 ägare med det problemet.
Nej det kanske inte gäller ALLA Volvo :oops: men såpass många har det problemet att det föranleder en liten check innan man köper bilen, för problemet går ju att åtgärda.
:!:
av JÅJ
C.W. skrev:G-Kraft
Nej det kanske inte gäller ALLA Volvo :oops: men såpass många har det problemet att det föranleder en liten check innan man köper bilen, för problemet går ju att åtgärda.
Hur åtgärdas problemet ?

JÅJ
Användarvisningsbild
av G-kraft
C.W. skrev:G-Kraft
Trodde det va endast s60 och v70n som hade sådana problem med vxl-lådan...tack för tipset....
av dali
G-kraft skrev:Det är därför kag har rekommenderat för vissa att hellre köpa en v70n utav årsm. 05 - 06 [...] bättre komfort, körglädje och andra egenskaper [...] hade hellre köpt en sådan istället än v50...
Håller inte alls med när det gäller körglädje, V70 har inte en chans mot V50. Jag har haft en V70 2.5T AWD, underbar vinterbil och bra komfort, men rolig att köra? Inte direkt ... en V50 är betydligt lättare på fötterna och med T5-motorn går den riktigt fint. En V70 är en komfortkryssare med alldeles för mycket vikt för att vara rolig att slänga runt kurvorna.

Gurra G, rekommenderar starkt en T5 om den finns inom räckhåll ekonomiskt, en 2.4i räcker långt men provkör en T5 så tror jag du förstår vad jag menar ... :wink:
Användarvisningsbild
av G-kraft
dali skrev:
G-kraft skrev:Det är därför kag har rekommenderat för vissa att hellre köpa en v70n utav årsm. 05 - 06 [...] bättre komfort, körglädje och andra egenskaper [...] hade hellre köpt en sådan istället än v50...
Håller inte alls med när det gäller körglädje, V70 har inte en chans mot V50. Jag har haft en V70 2.5T AWD, underbar vinterbil och bra komfort, men rolig att köra? Inte direkt ... en V50 är betydligt lättare på fötterna och med T5-motorn går den riktigt fint. En V70 är en komfortkryssare med alldeles för mycket vikt för att vara rolig att slänga runt kurvorna.

Gurra G, rekommenderar starkt en T5 om den finns inom räckhåll ekonomiskt, en 2.4i räcker långt men provkör en T5 så tror jag du förstår vad jag menar ... :wink:
Alltså hellre än riktigt skön komfort bil än en rolig bil...det roliga håller inte i längden :wink: seriöst, har provkört en T5 v70n och det va obeskriviligt...så att jag hade valt det än en v50 t5 och inte tvekat en sekund...har provkört en v50 och det kändes inte lika bra...inte lika skön att köra och komforten och ljudisoleringen går inte att jämföra mot en v70n....tycker jag !!!
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]