Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hammen
det går bra inget hackande vid hastighet upp till 50kmh men där över börjar den hacka småskaka inte motorn som hackar utan man känner små vibrationer men bromsar man ner till 50 och under känns den som vanligt någon som vet vad det kan vara mvh jonas
Användarvisningsbild
av vetten
Obalans i ett hjul kanske eller en av drivaxlarna, lite svårt att säga utan ytterligare info.
Hur känns det om du drar få ganska kraftigt från stillastående? Lika eller värre? Har du testat att öka farten ytterligare för att se om det försvinner?

Jag hade en konstig vibration i min 440 förra vintern som kom vid c:a 70, det tog lång tid innan jag lyckades att klura ut felet som visade sej vara en torrspricka med på insidan av ena bakdäcket och som gjort att det blivit en hyfsat stor "bula" där med obalans som följd. Tur att den inte sprack innan jag upptäckte den.

Kolla däcken och hela hjulen inklusive fälgarna först och hissa upp bilen när du gör det så att du både kan känna och se om du kan upptäcka något.
av hammen
hej ska kolla det idag låter inget vid kraftigt gaspådrag bara när vi kommer över 60-70 kmh så kommer ett hackande ljud bromsar jag ner till 50 så försvinner ljudet mvh jonas
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]