Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Nej jag har inte byt ännu, men återkommer när jag byt.

Tänkte jag ska göra en liten guide med lite bilder från bytet som jag kan lägga upp här sen, kan dock dröja lite innan jag hinner byta, om vi har tur kan jag hinna byta i veckan som kommer.

Skumt att det är vänster på 3 st bilar som pajat nu? vad kan det vara med den sidan?

Mvh
Andis
Hej.

Nu har jag testat nivåmaterna under "realistiska" förhållanden. En tripp till Tyskland.
3 personer i bilen med totalt 450 kg flytande godis. Detta ger en total lastvikt på c:a 610kg. :???:

Bilen höjde sig perfekt och det syntes inte på fjädringen att bilen var överlastad med c:a 150 kg.
Den var en aning slingrig i bakvagnen men fullt körbar.

Skönt när reparationer fungerar i praktiken. :-)-)

//Henrik
Inte V70 men gammal föregångare.
Dethär som svar på vilka typer av fel som Nivomat kan ha, även nya delar.
Har en 1991, 960 Turbo, jo rätt läst (960 kaross med B230FT motor), Från fabriken levererad åt mig till USA och har den fortfarande men nu i Finland. :o
Har Nivomat på delade bakaxeln. Orginalena höll ca 10 år, omkring 120 000km.
Ingen av dämparna läckte men bilen orkade bara inte av nån last bak utan gick direkt i marken. Själva stötdämpningseffekten var dock ok. :(
Enormt dyra i Finland, köpte alltså nya i Sverige, bytte själv, väldigt enkelt, men... de nya dämparna höll inte nivån mer än ca 6 timmar ens utan last, baken hängde i marken. Några hundra meter körning och allt ok med eller utan last.
Lämnade bilen några timmar, samma sak baken hängde i marken. Ett "tiotal hopp" på dragkroken eller 200m körning pumpade ockå till rätt nivå.
Reklamerade dämparna hos Volvo servicen här i Finland, tjafs om att dämparna inte håller upp bilen utan det skall fjädrarna göra, bla, blaa etc.
Fick lova att förklara för Volvo verkstaden idén med nivomat- mjuka fjädrar etc. (jag är ändå ingen expert men jag förväntade mig mera av Volvo verkstad) :evil:
Volvo verkstaden bytte ändå till nya nivomat utan kostnad, :D de nya var "ca 50% bättre" så att ena dämparen höll perfekt, andra sidan sjönk ca 5cm varje natt men var efter ett 100tal meter körning ok. :(
Bytte själv dämparna sinsemellan och "felet" bytte sida. Har nu nära 300 000km och båda dämparna är kass, ena läcker olja - reglerar inte nivå - dämpar ingenting, orkar höja sig endast ca 5cm. :(
Letar just om jag skulle hitta några ens nära fungerande begagnade, inte lätt för -91, de flesta är skrotade, men min är fortfarande väldigt bra i övrigt, men 800€ för dämpare till en -91vill man ändå inte betala, funderar alternativt på styvare standard fjäder och standard dämpare. :|
Och jo..Det var då som nu vänstra dämparen som ryker först. :???:

-------------------------------------------------------------------------------
Trojänare med 177000 Miles (US)
Turbo, automat, klimatkontroll, cruise contr., ABS, delad diffad nivomat bakaxel, El -tak -hissar -säten, hel läderinredning, mer behövdes inte 1991 :D
Men hur fan ska man göra........

Håller på att byta ut standarddämparna o fjädrarna i bak på en v70 -07 till en nivåreglering. Och det har ju gått bra så här långt. Men... När jag ska ha upp (tillbaka) den undre bärarmen för att fästa den genomgående bulten i axeln så har 1) bärarmen vridit sig något. 2) bussningen i bakaxeln vridit sig eller 3) något annat skit som inträffat.

I allafall när jag får bärarmen på plats och lirkar i den genomgående bulten så är det lögn i helvete att hitta svetsmuttern på andra sidan i den undre bärarmen för den livar inte så att säga... skumt va??

Jag undrar om det är någon som råkat ut för något liknande?

Funderar på att skaffa en lite domkraft till för att se om det går att tvinga bärarmehelvetet på plats. Eller kanske ytterligare en garagedomkraft så biljäveln står i vår om det hat någon betydelse?? Nu har jag hissat en sida i taget, men inte så vansinnigt högt. Bara så att jag får bort gamla dämparna o fjädrarna.

Jag vågar inte heller slå i ett centreringsverktyg av rädsla att fixa gängpaj på svetsmuttern.

Vad gör man..Tips o ideér både tokigt o slugt tas emot med öppna armar..

Kom igen gubbs.... vad säger den samlade kompetensen här på forumet. Har ni varit med om något liknande? Måste ha tips, för biljäveln står där den står just nu och jag kommer inte längre....
Väcker upp en gammal tråd. Har funderingar på att montera nivåreglering på min D5 AWD och så vitt jag vet byter man dämpare, fjädrar och krängningshämmaren. Vad går detta kalas på hos Volvo??

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]