Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rilleo
Hej!

Vi har problem med kompisens bil. Vi får inte igång den, soppa pumpen går inte och spridarna verkar inte öppna. Vi har 15 ström till soppapumps relät. Ger vi på pumpen ström vid sidan av så går den inte igång i alla fall. Men går på startgas. Tändninslåset verkar funka som det ska, vi har fastnat helt, alla tips och idéer är välkommna!

Mvh Rickard
Bilen har 2 bensinpumpar, en i tanken och en under bilen vänster sida rakt under baksätet. Där sitter också huvudbränslefiltret. Vilken pump försökte ni få igång?

På passagerarsidan fram under instumentbrädan på torpedväggen sitter i överkant pumpreläet, ett vanligen vitt platt relä det brukar kunna trassla.

Kolla också säkringarna pumparna går nummer 4 och 6.

Mvh GK
av Rilleo
Pumprelät har vi bytt. Saken är att vi inte får någon ström från nyckeln till relät så att säga. Vi har tryckt igång huvudpumpen och vi får fram soppa då. men den går inte. precis som om han inte vill öppna spridarna.
Gär så här, låt reläet sitta monterat och mät i kontaktdonet där reläets stift 87/2 är anslutet. din kompis kan köra runt startmotorn och du kolla r om du får pulser med batterispänning. Får du inte det får du felsöka mellan reläets kontaktstycke och tändningslåset.

Hur mycket bränsle är det i tanken 1/2 tank 1/4 tank eller....
Jag frågar därför att om tankens pump är paj så kanske inte huvudpumpen får någon soppa att pumpa.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]