Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V702001
#417267
Hej,

Försöker fortfarande fixa problemet med den höga CO (är 2.2 och får vara max 0.2)halten( vid 2500 varv). Var hos en firma som kollade en massa avgasvärden. De rekommenderade mig att byta luftmassemätare.

Så jag gjorde det men det är fortfarande för hög CO halt. Luftmassemätaren visar mellan 2.75 - 2.93 g/s men ska enligt Vadis visa 4 g/s. Kan det ha med saken att göra.

Återstår att kolla avgas/insug läckage...annars har jag inga ideer annan än att lämna in den på Volvo för svindyr felsökning

//B
#417313
Hej igen, "skuter lite från höften" igen. Om en ventil eller ventilsäte är otätt eller en ventil "hängt sig" borde det komma ut oförbrännt bränsle med hög CO halt som följd. Nu är det ju inte självjusterande ventiler på dessa motorer länge så "ventilhängning" är väl inte så vanligt längre som det var på 850 motorerna.

Alternativt att ett tändstift inte tänder pga att något är trasigt "uppströms" tändstiftet, tex tändspole, anslutningar mm

Katalysatorn borde väl dock ta hand om det eller en del av det, om nu inte den "brunnit upp" pga av felet. Är katalysatorn extremt varm eller har varit extremt varm?
av V702001
#417403
Ja, det skulle det kunna vara speciellt som jag gubbkör rätt ofta

Så göra kompressionsprov(?) och kolla att tändstiften ger gnista.

Hur kollar man hur varm katalysatorn är/varit?
av V702001
#423504
Nu är problemet löst. Det var lambdasonden som inte fungerade som den skulle. Jag mätte den och den gav inte de spänningsvärden som den ska.
Nu ligger bensinförbrukningen på mer ekonomiska 0.76 och CO halten är inom gränsvärdet vid föhöjd tomgång.

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]

D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]