Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
DRIVe har ju det dyra partikelfilterbytet vid 12 000 mil (10 000 ca + ord service) men när ska D3:s partikelfilter bytas och vad kostar det? Ingen här på forumet har nämnt det som ett problem.

Det verkar ju rätt mycket dyrare med service till diesel allmänt och dyrare försäkring när jag har kollat.

Funderar på en diesel men är tveksam till om det blir så mycket billigare i slutändan...

PH
av JHg
På Volvos 5 cyl. dieslar byter man inte partikel filtret. Där har man "regenerering" dvs. partiklar bränns bort ca var 100 mil.

Gjorde precis 3000 mila service på min MY10 2.4D, betalade 2475 kr.
perhall skrev:DRIVe har ju det dyra partikelfilterbytet vid 12 000 mil (10 000 ca + ord service) men när ska D3:s partikelfilter bytas och vad kostar det? Ingen här på forumet har nämnt det som ett problem.

Det verkar ju rätt mycket dyrare med service till diesel allmänt och dyrare försäkring när jag har kollat.

Funderar på en diesel men är tveksam till om det blir så mycket billigare i slutändan...

PH
Det är väl bara den 4cyl dieseln som kräver filterbyte, de övriga dieslarna (5-cyl) där byts inte filtret vid normalkörning , jag tror däremot att det även står i instruktionsboken att filtret kan behövas bytas om bilen endast går korta sträckor och regeneringen inte får verka fullt ut.
När jag jämförde tidigare var Dieselbilar billigare i försäkring än bensinvarianterna, men vet inte hur det ser ut idag.

Det vore kul om någon kunde lista vad ni gett för era servicar på 2,4D resp 1,6D bilen. Inte bara första servicen, utan de som gjort även senare servicen.

Tycker det är trist att inte fler tillverkare följer efter BMW och Subaru som har fri service i 3 år. När du köper en ny bil skulle åtminstone jag vilja ha:
Nybilsgaranti 3 år eller mer
Fri Service 3 år
Vagnskadegaranti i 3 år.

På så sätt så får man ner kostnaderna rejält för att köpa ny bil och och det finns ett större incitament för nybilsköp. Det "enda" som kostar då är värdeminskningen...
av perhall
D3 är 24000 dyrare än DRIVe men misstänker att man får tillbaka en del av det genom billigare service. Sen slipper man ju skatten i 5 år på DRIVe = sparar 20 000 + den drar 1-2 dl mindre/mil... svåra val det här:(/PH
sandberg80 skrev:När jag jämförde tidigare var Dieselbilar billigare i försäkring än bensinvarianterna, men vet inte hur det ser ut idag.

Det vore kul om någon kunde lista vad ni gett för era servicar på 2,4D resp 1,6D bilen. Inte bara första servicen, utan de som gjort även senare servicen.

Tycker det är trist att inte fler tillverkare följer efter BMW och Subaru som har fri service i 3 år. När du köper en ny bil skulle åtminstone jag vilja ha:
Fri Service 3 år
Vagnskadegaranti i 3 år.

På så sätt så får man ner kostnaderna rejält för att köpa ny bil och och det finns ett större incitament för nybilsköp. Det "enda" som kostar då är värdeminskningen...
Nu har väl XC60 "fri" service, men V70 har det inte.
Svårigheten är att jämföra servicekostnaden på Volvo V70 eftersom man har 3000 mil eller 1 års service intervall , så kostnaden blir mycket högre per mil för en som kör exv 1500 mil/året än den som kör 3000 mil/år.
Men en snittkostnad per mil om man kör 3000 mil/år är ca 1.50 milen om man har bilen 3 år, men det är säkert billigare om man inte bor i en storstad.
av perhall
Steff 99 skrev:
sandberg80 skrev:När jag jämförde tidigare var Dieselbilar billigare i försäkring än bensinvarianterna, men vet inte hur det ser ut idag.

Fri Service 3 år
Vagnskadegaranti i 3 år.

Svårigheten är att jämföra servicekostnaden på Volvo V70 eftersom man har 3000 mil eller 1 års service intervall , så kostnaden blir mycket högre per mil för en som kör exv 1500 mil/året än den som kör 3000 mil/år.
Men en snittkostnad per mil om man kör 3000 mil/år är ca 1.50 milen om man har bilen 3 år, men det är säkert billigare om man inte bor i en storstad.
Ja, min 6000 mil-service 4500 på Skobes och 6800 på Bilia... men det där med 1 gång/år känner jag inte till. Serviceindikatorn säger inte till efter ett år (som den gjorde på min förra Volvo) så jag kör tills det gått 3000 mil, då varnar den.

Tycker (också) det är lite konstigt att XC60 har fri service men inte övriga.

PH
Steff 99 skrev:
För att det ska bli en milkostnad på 1,50:- så måste ju servicen kosta 4500:- per år och det finner jag orimligt högt, det är mer än dubbelt så mycket som jag betalat per service. Tänker jag fel eller!?
Det står tydligt 3000mil alt 1 år , försäljaren påpekade det noga när jag hämtade min V70 att det var detta som gällde, men det var därför han ville sälja ett serviceavtal som kostade när 400 kr i månaden alltså ca 5000 kr/året för en körsträcka på ca 3000mil/år
Variosboy skrev:
Steff 99 skrev:
För att det ska bli en milkostnad på 1,50:- så måste ju servicen kosta 4500:- per år och det finner jag orimligt högt, det är mer än dubbelt så mycket som jag betalat per service. Tänker jag fel eller!?
3000 mila servicen kostar drygt 3000 kr nästa som blir 6000mil skall tydligen kosta nära 7000 kr o så rullar det på så du har räkant rätt

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider […]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?