Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Variosboy skrev:(Detta är bara en undran, inget inlägg som skall tolkas som att man ska ge fan i å köra på Etanol!)

Om man enbart kör en FT på bensin, hur långt är serviceintervallet då? Måste man fortfarande in och göra mellanservicar?
För om man nu enbart gör en ekonomisk jämförelse så måste den skillnaden in i kalkylen i så fall..
Det är faktiskt en bra fråga. 2,5T har ju 3000 intervall och 2,5FT 1500 (väl). Mao 70 öre extra per mil ca med FT vilket ska vägas in i kalkylen (en extra service per 3000 mil à ca 2100). Kör man FT på bensin bara så räcker ju 3000 men det kanske är svårt att bevisa för nästa ägare och garantierna, ja, de kanske ryker... /PH
av Rådlös
Utan att ha läst juridiken i detta, så tänker jag mig att fabrikanren kan anse att du inte har följt reglerna för service om något oförutsett skulle inträffa. Dom sätter ju upp ett serviceintervall som dom tycker skall gälla och ger garanti därefter. Har man då inte följt det, så är jag rädd att man får stå sitt eget kast, om fabriken vill hårddra frågan.
av perhall
Rådlös skrev:Utan att ha läst juridiken i detta, så tänker jag mig att fabrikanren kan anse att du inte har följt reglerna för service om något oförutsett skulle inträffa. Dom sätter ju upp ett serviceintervall som dom tycker skall gälla och ger garanti därefter. Har man då inte följt det, så är jag rädd att man får stå sitt eget kast, om fabriken vill hårddra frågan.
Jag tror att det är precis som du befarar. Men samtidigt händer det att människor gör mellanservicar själva. Hände åtminstone förr. Har man då kvitto på olja etc. kanske det håller. jag vet inte. /PH
Användarvisningsbild
av Johan.S
Tack för alla svar det ska bli intressant att se vad min förbrukning blir, är i jätte övrigt nöjd med bilen en otrolig skillnad mot V50.
Fick tag i en seashellbeige med momentum, highperformence stereon, blåtand hf, My10 som bara gått 720 mil, det enda som saknas är drag men det skall fixas efter semestern.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja grattis till en bra bil. Du har fått med de livsnödvändiga tillbehören high performance och blåtand, hi, hi :-) Och jag skojar inte - de är riktigt bra tillval då originalstereon har blivit sämre och sämre (även på V70II med åren). Blåtanden har också en bra funktionalitet och är faktiskt ett trafiksäkerhetstillbehör framför allt annat.

Förmodligen kommer du också bli positivt överaskad över att förbrukningen sjunker något efter sisådär 1300 mil. Det går att köra 2,5FT ganska snålt, som jag skrivit så snittar jag nu på ca 1,15 (manuell låda) om jag slår ut körningen under en månad eller så med varierad körning. Och då tillåter jag mig en hel del fullgasaccelerationer etc.

Det enda som är förödande är snabb hetsig körning i stadsmiljö där turbon arbetar (dvs allt över 1700 varv). Har gjort det någon gång precis efter att jag tankat och sett upp mot både två och tre liter E85 per mil. Dock går snittförbrukningen snabbt ner vid normal körning. Som tur var hamnar snittet vid en hel tank väldigt sällan över 1,2
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]