- tis 29 jun 2010, 12:34
Arese skrev:Jag har en 2011 XC60 D5 i garaget och jag kan tillstå att BMWs trelitersdiesel är mil bättre, främst avseende ljud- och gångkultur. Jag håller dock med dem som hävdar att 2011 D5 automat funkar bättre än tidigare årsmodeller. Motorn går mjukare och lådan växlar mer distinkt. Vid fartminskning, inför en rondell tex, växlar den själv ner tidigare så att man har en lägre växel på plats när man ger gas. Den växlar också upp tidigare, ofta hoppar sexan i redan i 70 km/h. En nackdel med att den växlar upp tidigt är dock att den ofta snurrar på 1200-1500 varv och då vibrerar och "durrar" det lite irriterande.Självklart är en rak sexa bättre ur gångkultur, den är ju naturligt utbalanserad, men det var inte riktigt de aspekterna jag menade, D5an är ju de facto starkare, så det är ju bättre (jämfört med 3-litern i 525-utförande), ljudmässigt har jag ingen åsikt faktiskt. Min bil är tyst när jag kör och var det fränt ljud jag var ute efter så var det ju inte en diesel jag valde. Men körmässigt, dvs hur motorn dra och hur lådan växlar, så hade den där 525an inget att sätta emot, den kändes inte lika bra.
MVH
Arese
XC70 D5 Aut - MY11
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil