Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av deerstalker
Hej

Är ny här på forumet, men hoppas att inlägget hamnat rätt.

På mitt företag har vi 6,5 basbelopp (274600.-) att handla diselbil för och 6 basbelopp (254400.-) att handla etanol / bensin för.
När jag tittar på mina vänner som kör förmånsbil har dom 7,5 basbelopp att handla för, oavsett disel eller bensin.
Visserligen handlar vi för nettopris, alltså, vi får utnyttja företagets rabatt. Men jag tycker inte man får så mycket bil för dom pengarna när vi är tvungna att välja Volvo. Man vill ju gärna ha en lite större bil om man har familj.

Min fråga:
Har någon räknat på om det lönar sig att leasa bilen privat vs att företaget tillhandahåller förmånsbil.
Användarvisningsbild
av Guligan
Att leasa en bil privat är aldrig lönsamt. Köp bilen privat och skriv reseräkning eller ännu bättre, välj förmånsbil.
Användarvisningsbild
av micke011
Jag vet inte om jag skulle vilja uttrycka det fullt så kategoriskt, dvs att det aldrig är lönsamt att privatleasa. Nu baseras mitt resonemang på mindre bilar, men man har i dagarna kunnat leasa såväl Audi A3 SportBack och Renault Mégane på 3 år helt utan kontantinsats och till tämligen vettiga månadsavgifter (även om det rör sig om rätt snålt utrustade bilar), det handlat om 2495kr/mån för Audin (1,9 TDI e, 6000 mil, inkl service/försäkring) och 1595kr/mån för Renaulten (1,6 4000 mil, exkl service/försäkring), båda måste ge väldigt låg milkostnad även om man inte kör bilen i tjänsten.
av Lövet
Leasar du privat är inte leasingräntan avdragsgill. Det blir alltså alltid dyrare jämfört med att ta en vanlig bilfinans eftersom räntan då är avdragsgill.
av Arne Johnson
Den enskilt största kostnaden är värdeminskningen. Jag tror att man inte skall äga bilen och man skall ha en baktung betalningsplan i leasingkontraktet. Om möjligt, undvik den första förhöjda hyran som brukar vara på 30-40.000 kr.

Är det ett måndagsexemplar, lämna in på verkstad, avvakta med betalning och meddela Volvofinans. Väldigt effektivt.

Vid avslut av leasingkontraktet är du också med i diskussionen om restvärdet. Leasinggivaren är ju tvungen att få med dig i resonemanget, i annat fall tolkar du avtalet rörande hur mycket som skall betalas.

Två tillfällen då leasing är oslagbart bra enligt min erfarenhet.

/Arne
Användarvisningsbild
av micke011
Visst är det så, dvs att man inte kan göra avdrag för räntan på privatleasing. Men med de låga månadskostnader som både Audi och Renault har i sina avtal, kombinerat med fast andrahandsvärde, så är det ändå en väldigt förmånlig affär i mina ögon, jag tror inte att man kommer undan med värdeminskningen med de beloppen.

Ska väl samtidigt säga att jag valde att köpa ny bil trots allt, men det hade inte med månadskostnaden att göra - hade man erbjudit bilen jag nu köpt på privatleasing så hade det nog legat väldigt nära till hands att privatleasa.
Användarvisningsbild
av Guligan
Arne Johnson skrev:Den enskilt största kostnaden är värdeminskningen. Jag tror att man inte skall äga bilen och man skall ha en baktung betalningsplan i leasingkontraktet. Om möjligt, undvik den första förhöjda hyran som brukar vara på 30-40.000 kr.

Är det ett måndagsexemplar, lämna in på verkstad, avvakta med betalning och meddela Volvofinans. Väldigt effektivt.

Vid avslut av leasingkontraktet är du också med i diskussionen om restvärdet. Leasinggivaren är ju tvungen att få med dig i resonemanget, i annat fall tolkar du avtalet rörande hur mycket som skall betalas.

Två tillfällen då leasing är oslagbart bra enligt min erfarenhet.

/Arne
Dessa typ av leasingkontrakt är "closed end". Du vet inte vilket restvärde leasegivaren satt, och du har heller inte rätt till ev övervärde. (Och omvänt så tar du heller ingen risk för att marknadsvärdet understiger rv om du uppfyllt avtalsvillkoren.)
Användarvisningsbild
av Guligan
micke011 skrev:Jag vet inte om jag skulle vilja uttrycka det fullt så kategoriskt, dvs att det aldrig är lönsamt att privatleasa. Nu baseras mitt resonemang på mindre bilar, men man har i dagarna kunnat leasa såväl Audi A3 SportBack och Renault Mégane på 3 år helt utan kontantinsats och till tämligen vettiga månadsavgifter (även om det rör sig om rätt snålt utrustade bilar), det handlat om 2495kr/mån för Audin (1,9 TDI e, 6000 mil, inkl service/försäkring) och 1595kr/mån för Renaulten (1,6 4000 mil, exkl service/försäkring), båda måste ge väldigt låg milkostnad även om man inte kör bilen i tjänsten.
Är priserna du nämner inkl moms?
När man pratar leasing så är det alltid exkl moms. Men om man i marknadsföringen vänder sig till privatpersoner så skall moms inkluderas.
av sweborn
Ja det är inkl moms. Far min tog en sådan där Megane fast diesel istället. Äntligen har han slutat köra en gammal Corolla (de rostar sönder en efter en) som andra/tredjebil.

Dieseln kostar dock mer, men inte mycket. Om man håller fingrarna borta från extrautrustning är det bara att utgå från Bilias erbjudande och räkna linjärt relativt modellernas grundpris efter avdragen 20000 obligatorisk "rabatt" på Renault.

Som sagt, inte mycket chans att äga den bilen billigare privat. "Hej, jag vill byta in en 3 år gammal Renault". Kul förhandlingssituation.

Men det här händer väl när en aktör vill antingen köpa marknadsandelar (se privatleasing i Danmark/Norge exempelvis) samt när det finns lite för många bilar på lager och en vanlig lågpriskampanj inte känns rätt. Renault har ju redan kört sin 20000 rabatt länge. Att ex. ge 40000 rabatt lär inte öka marknadsandelarna på sikt.

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]