Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej! Skall ställa på min gamla 264 som jag har fått rullande efter några år i malpåse. Frågan är vilken försäkring som är billigast. Bilen är av 1978 års modell och blev alltså veteran för två år sedan. Vissa veteranförsäkringar kräver att bilen skall vara äldre än 1965 års modell och vissa kräver att bilen har brandsläckare och larm. Min bil saknar detta, så min fråga är: Är det någon som kan tipsa om en billig veteranförsäkring som passar min 264 GLE från -78?

Tack på förhand! :)
Kollade med Atava och de visade sig vara mycket prisvärda. Har nu bilen försäkrad där. En veteranförsäkring (till exempel "Bilsport & MC Specialförsäkring") kostade ungefär lika mycket, men då hade jag varit tvungen att ansöka om ett godkännande, skicka in massa bilder samt installera larm/strömbrytare och brandsläckare. Atava krävde inget av detta och kostade ungefär lika mycket.

Ungefärliga priser för Volvo 264 GLE 1978:

Atava: 1300 kr/år (halvförsäkring)
Bilsport & MC Specialförsäkring: 1100 kr/år (enda alt. helförsäkring)
Andra försäkringsbolag (Folksam, Trygg Hansa, If, Länsförsäkringar): Mellan 3000 och 4000/år (halvförsäkring)

Visst, klassikerförsäkringen blev några tior billigare i månaden och det är en helförsäkring, men eftersom jag bara kommer att köra 50-100 mil om året på sommaren med 260:n behövs ingen helförsäkring ändå. Dessutom är det skönt att slippa allt krångel med installeringar, godkännande och foton.

De "vanliga" försäkringsbolagen har klassikerförsäkringar också, men det är också krångligt och tidskrävande att få en försäkring där.

Sökmotorn på Pricerunner är inte så utvecklad: Det billigaste alternativet som de fick fram var 3800/år...

Tack för tipsen!

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]