Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Men är inte USB (den lilla kontakten i bilden) lite väl modernt för NMT som florerade under sluet på '80 till mitten av '90 talet? NMT är dessutom helt analog så jag har lite svårt att se vad en digital USB anslutning används till i ett sådant sammanhang.
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag kan sätta en 500 på att den lilla kontakten i bild visst är en USB kontakt. Kontakten i bild är en typ B kontakt. och den har t.o.m den välkända trident loggan som används för att beteckna USB

Bild
Och frågan som ställdes från början var..
Jag har kontakten till HÖGER på bilden samt en bnc kontakt i min bil" ........ :roll:

(kanske läsa frågan innan man svarar kan vara en bra ide`??? )
Användarvisningsbild
av g00ey
Ok, du behöver inte bli så grinig för det. Trådstartaren hade faktiskt kunnat markera att USB kontakten fanns där bara som jämförelse eller något som indikerar att det inte har med bilen att göra.

Ett sätt att få mer infomation om kontakten kan vara att ta isär den och se vilka stift enkelledarna är anslutna till. Om kablar är anslutna till stift 2 och 3, samt stift 5 eller 7 så är det ganska sannolikt att det är en V.24/RS232 kontakt. Om det dessutom finns kablar anslutna till någon av stiften 4, 5, 6, 7, 8, 20 eller 22 så blir misstankarna ännu starkare. Om det är en RS232 kontakt i bild så går den till någon form av kommunikationsapparat (DCE - Data Communications Equipment).

Kan också tillägga att en datakommunikationsport kan användas till allt ifrån GPS mottagare, modem till styrning av olika apparater såsom CD-Växlare (oftast brukar det vara någon form av DIN/miniDIN kontakt, D_sub hör till ovanligheterna bland CD-Växlare) och dylikt. Om det har varit en tjänstebil/firmabil så kan kontakten ha varit till en färdskrivare då man måste deklarera alla avdrag man lämnar till skatteverket för använding av fordon i tjänsten. Om det har varit en taxibil så kan den ha gått till någon form av debiteringsutrustning såsom en kreditkortsterminal som använder ett GSM modem för att utföra kreditkortstransaktioner. ...
Grinig ???...
Förtydligade bara frågan som faktiskt var ställd, istället för att svara på nåt annat :roll: :wink: .

Med tanke på bilens ålder -88-89 så lutar det mest åt nmt !.
Kombon med en bnc-kontakt stödjer den misstanken.
gsm fanns ju inte då och gps tekniken var väl inte direkt vanlig då...

rs232 och div d-sub kontakter användes flitigt i taxiutrustning förr, men då borde det funnits fler "skumma" kontakter i bilen?, för att inte tala om alla hål efter skruvar/kablar överallt.
Iofs !, men hur många taxibilar byggs på begagnade bilar....

jaja , exakt svar kan vi nog bara få, om vi får se kablarna/bilen!.

Men det verkar och ser ut som nmt anslutning iaf.
Finns såklart fler saker det KAN vara, men det är väl ändå troligast med en gammal fastmonterad telefon.

Jobbar som montör av eftermonterad fordons-elektronik , och just dessa kontakter var tveklöst dom vanligaste vid montering av nämnda utrustning.

Men såklart fanns dom i andra sammanhang också (kolla bakom din gamla printer ex) .

Strunt samma detta tycks ha blivit nån "jag vet mer"tråd, snarare än att ge ett rimligt svar på en ställd fråga...
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]