Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det blir nog snarare bara en stråle och den rinner bara in i förbränningsrummet och kan inte antändas. Det behövs en bränsledimma från spridarna som kan blanda sig med luft och skapa en explosiv blandning.

Mvh GK
av Busaman
Var nere och startade upp bilen igen, på startgas, väl igång går den jämt och fint på tomgången, efter 5 min på tomgång så sätter jag mig i bilen och ska varva upp, då blir det bara möh möh möh och den vill dö för varje gång jag trycker på pedalen, men så fort som jag släpper gasen så återfår den tomgångsvarvet. Då jag pumpar försiktigt, mer och mer så kommer motorn upp i varv, för att till sist varva fullt.

Btr sitter i motsatt ände på fuelrailen där soppan kommer in och har en vacumslang ner till insuget, är btr verkligen losstagbar ifrån fuelrailen?
Kontroll av BTR

Glöm inte att avlasta bränsletrycket först.
Ta bort kabelskon från batteriets minuspol innan du monterar tryckmätaren.
Tryckmätaren bör kopplas med ett T-stycke före spridarbryggan

Anslut batteriet igen och starta motorn, låt den gå på tomgång.
Jämför trycket med din motors specar.
Lossa vacuumslangen till bränsletrycksregulatorn (BTR), trycket bör öka.
Sätt tillbaka vacuumslangen på BTR
Om trycket är lågt, tryck ihop returledningen så den blir tät, om trycket inte ökar har du nog en defekt bränslepump eller så är det någon förträngning i bränsleledningen, om trycket ökar direkt har du en felaktig BTR men ditt bränsletryck är OK förutsatt att det du avläser stämmer med specar.

Vid lågt tryck avlasta bränsletrycket igen och lossa returledningen från BTR, blås igenom för att kontrollera om den är blockerad. Är den fri byt BTR.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
från
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811

antar att jag gissar rätt på uttag och insprutnings-system

:
Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.

8<
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
3-2-2 Renbränning av mätartråd
8<

sitter kabeln till luftmängdsmätaren (LMM) i ?
försvinner lambda-lampan om du tar ur säkring "1" en stund
och startar bilen igen? - med risk att du behöver startgas igen !
Väl hemma igen! Fick tag på en lmm, ifrån Blocket, bilen har aldrig gått så bra som nu!

Inga felkoder längre. Tror att det kan ha varit en kombination utav fel som var orsaken till att den bara gick igång på startgas.

Tack för tipsen!
Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]