Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Snyggaste Scorpan jag sett var på essingeleden.
Pippigul med svarta detaljer och ett AIK emblem på bakluckan :wink:

Växellådan kallas för Typ 9 låda om jag kommer ihåg rätt.
Tråkig som 17, men går sällan sönder.
Ett trix på fordverkstäder var att byta växellådsoljan till automatlådsolja :roll: så gick det lite lättare att få i ettan.

Lycka till med nya finbilen.
haha, det kanske hade varit något för aik-fans.
Tur att man inte är en.

Jag som tycker att lådan är ganska kul. Dock lite jobbigt att få vålda i dom flesta växlarna.
Men har hört att om har man i fel olja så "vandrar" kuggarna iväg så det är därför.
Ska nog ha i lite fräsh olja i både motor och låda bara jag får komma in i nån verkstad igen. Kanske passa på att ha i lite i diffklumpen också.

Har vi någon mer ford-åkare här på detta volvoforum som kanske vet mer än mig om dessa bilar? För jag vet minimalt.
hahaha Grammse :lol:

Det vore faktiskt bättre att bo i rättvik för min del, så jag tror jag behåller bilen ett tag till. :wink:

Och vad det gäller bilen så tror jag att antingen är det skapligt mycket fel olja i lådan eller ingen olja alls, för såfort motorn blir varm så går det knappt att växla. Man får då lixom vålda i växlarna eller "dubbelkoppla" i bästa fall. Och det börjar bli lite jobbigt.
Fast kan inte göra annat än att vänta tills jag får komma in i verkstan igen, så blir det totalt oljebyte i både motor och låda.. och kapa några varv på fjädrarna så man kommer lite närmre marken. :wink:
Det tror jag nog inte.
Har fått det halvt bekräftat på att det är fel olja eller ingen olja alls i lådan.
Men det går ju att köra.

Annars så har jag haft andra problem med bilen dom senaste dagarna.
Det började med att den la av vid rödlysen och ibland när man tröck ner kopplingen..
tillslut så blev det varje gång man tröck ner kopplingen.
Så det blev lite jobbigt i längden. Så igår så började jag felsöka allt möjligt. varit isär med halva insuget + allt som sitter på insuget. felsökt bränslestyrningen, dragit extra jordkablar till boxen.. och fan vet allt jag gjort.
Så imorse så fick jag en snilleblixt om att kolla om det var tändkablarna som inte riktigt var som dom skulle.
Men det visade sig vara kopplingswiren som legat och nött mot pluskontakten på tändspolen så varje gång man koppla så blev det glappt som fan. Därmed lär bilen ha dött.
Och ford, det är nå riktiga smartskaft som måste designat grejerna till dom. Kontakterna på tändspolen var ju bara nå höljen som man tröck på bultarna som petar upp ur spolen.
Så jag tog och slakta en volvotändspole som jag hade liggandes (TACKA FAN FÖR VOLVO)... riktiga flatstiftgrejer, för kabelskor.. så skruvade fast dom på bultarna på spolen i forden istället. Och slog på ett par kabelskor på kablarna istället.. Och vips så gick den som en gud igen.
Och nu dör den då inte när man kopplar, har t.o.m varit ute i terrängen och kört rally för att få koppla riktigt mycket för att se om det fungerade. Och jag har inte märkt av något än så det är nog fixat :D :D :D
det måste nog vara jag de :lol:

Men nu går ju fårrden som en dröm igen.. vad blir nästa projekt då tro?
Har iaf lyckats spela sönder mina 6x9or i hatthyllan.. vettefan hur jag lyckades med det men dom lever inte längre iaf.
Ska väl införskaffa mig en uppsättning nya om inte två. Och kanske byta ut framsystemet mot något med lite mer ös.
Får väl se vad plånboken säger om den saken sen när man får nå pluring.

Sen så funderar jag på att dra på lite toningsspray på baklysen och blinkers så det blir lite bättre ös i dom.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]