Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Har en sån på g med momentum vilket betyder tyg/vinylklädsel. Hur är den klädseln, rent spontant så känns vinyl lite väl billigt men har aldrig haft en bil med vinyl i klädseln.

Sen så snackade jag med en polare som har egen verkstad som totalt dömde ut volvos awd och menade att de alltid går sönder och man får räkna med dyra reparationer. Visst har man läst om trasiga awdsystem men är de verkligen så dåliga?
av Tartryffel
Bosa skrev:Sen så snackade jag med en polare som har egen verkstad som totalt dömde ut volvos awd och menade att de alltid går sönder och man får räkna med dyra reparationer. Visst har man läst om trasiga awdsystem men är de verkligen så dåliga?
Nej, verkligen inte. Hylsan kan gå sönder och därigenom även vinkelväxeln men det är inte vanligt, och inte dyrt (om man upptäcker det innan vinkelväxeln har gått sönder).
Men visst. Allt går sönder till slut. På alla bilar.
Användarvisningsbild
av camaro69
Hylsan kostar ca 1 000 kronor. Arbetet är däremot dyrare i och med att man måste ta bort vinkelväxeln.

Men alla bilar går ju sönder förr eller senare.
av Rick
Hylsbyte går på omkring 3K enligt den lokala Volvoverkstaden...
Beror på hur hårt den gamla hylsan sitter på vxl-lådan, Volvo hade (har?) problem med passningen så en del hylsor limmades fast för att ta bort glappet.
av Kojje
Ryktet om volvos "dåliga" awd har nog hängt med sedan början då dom tidiga årsmodellerna med awd hade sk.viscokoppling som styrdes via oljetryck och var väldigt känsligt för olika slitna däck och slängde man på reservhjulet fick man be en stilla bön som ofta inte blev besvarad numera är det haldex som är klart bättre vi har 2 st S80 2.5T 2005 ambulans en har gått 34.000mil utan några som helst problem med drivlina den andra har gått 43.000mil och den är bytt växellåda på 2 ggr men awd:n har funkat klockrent på båda hela tiden dock har vi varit noga med att inte köra med allt för tokigt däckmönsterdjup mellan dom olika hjulen.
Användarvisningsbild
av Bosa
Vad jag förstått så har ett problem med AWD:n varit nån sensor som slutat fungera pga för mycket tätning, nog är det tätt allt när inte ens signalerna tar sig fram. :D

Vidare vad gäller den där berömda hylsan så är det ju lite som du skriver Tartryffel att om man bara kontroller med jämna mellanrum att det inte läcker så ska det inte vara någon större fara. Är tydligen mestadels att läckage uppstår och smörjmedlet vid hylsan försvinner som orsakar de flesta hylsbytena, men är väl nåt man bör upptäcka i tid med nån inspektion då och då. :)

Ingen som har något att säga om vinyl/tygklädseln? Är lite rädd att vinylen blir ful efter ett tag, iofs får jag ju en liten indikation när jag väl får se den live.

Ska iväg och provköra den idag på lunchen så får se om jag blir mer sugen eller inte på bilbyte. :)
av Tartryffel
Bosa skrev:Vad jag förstått så har ett problem med AWD:n varit nån sensor som slutat fungera pga för mycket tätning, nog är det tätt allt när inte ens signalerna tar sig fram. :D

Vidare vad gäller den där berömda hylsan så är det ju lite som du skriver Tartryffel att om man bara kontroller med jämna mellanrum att det inte läcker så ska det inte vara någon större fara. Är tydligen mestadels att läckage uppstår och smörjmedlet vid hylsan försvinner som orsakar de flesta hylsbytena, men är väl nåt man bör upptäcka i tid med nån inspektion då och då. :)

Ingen som har något att säga om vinyl/tygklädseln? Är lite rädd att vinylen blir ful efter ett tag, iofs får jag ju en liten indikation när jag väl får se den live.

Ska iväg och provköra den idag på lunchen så får se om jag blir mer sugen eller inte på bilbyte. :)
Om det är vinylklädseln med små ventilationshål i så är den extremt lätt att hålla ren, bland de enklaste klädslarna som finns tror jag.
Användarvisningsbild
av Bosa
Har varit och kikat på bilen nu och det blev inte ens provkörning, fanns ett par dörruppslag vilket inte är något problem i sig men sen var det ett veck över hela rundningen under sidorutan på ena bakdörren som inte var alltför vacker samt en redig buckla i bakre stötfångaren. Även ifyllt med bättringspenna lite här och där.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]