Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tanse
NickeDiesel skrev: Men....bakrutetorkaren startar bara om du har främre torkarna påslagna när du lägger i backen.
På min bil räcker det med att man har regnsensorn påslagen, vilket betyder att det inte behöver ha regnat på hur länge som helst. Jag vidhåller att funktionen är överdesignad och borde aldrig ha varit där. Möjligtvis som ett val man kan slå på i menyn. Inte något man måste till ÅF för att slå av.
Torkarna och spolningen fram är ju fö i samma klass, dvs helt kass.

/Tobias
av Steff 99
Tanse skrev:
NickeDiesel skrev: Men....bakrutetorkaren startar bara om du har främre torkarna påslagna när du lägger i backen.
På min bil räcker det med att man har regnsensorn påslagen, vilket betyder att det inte behöver ha regnat på hur länge som helst. Jag vidhåller att funktionen är överdesignad och borde aldrig ha varit där. Möjligtvis som ett val man kan slå på i menyn. Inte något man måste till ÅF för att slå av.
Torkarna och spolningen fram är ju fö i samma klass, dvs helt kass.

/Tobias
Regnsensorn stängs av med automatik när tändningen slås av, om den är sammankopplad med bakrutetorkaren borde den inte dra igång när backen läggs om regnsensorn inte har aktiveras manuellt.

Jag håller med dej om att torkare och spolare är undermåliga fram, det är så illa att jag i vintras tyckte att detta var rent trafik farligt i mörkerkörning.
Men det blev lite bättre när man monterat fast torkar mekanismen (ja den satt lös enligt teknikern )och bytt spolar munstycken till XC 60:s
Problemt var att det krävdes 3 verkstadsbesök innan de lyckades...
av Tanse
Problemet med automatiken på torkaren är ju när man har kört en stund, t ex till jobbet, och det har småregnat. Det kan också vara vägsprut från framförvarande bilar. Man har alltså aktiverat sensorn till torkarna fram. Vid denna typ av körning blir bakrutan aldrig blöt. Det blir bara smutsigt. När jag sedan backar in på parkeringen på jobbet så drar torkaren igång på den torra (och ibland smutsiga) rutan. :evil:

Jag hade samma problem med spolningen fram och lika många verkstadsbesök. Ingen skyllde dock på själva mekanismen. De nya munstyckena (xc60 varianten) lyckades de dessutom inte ställa in före leverans.
/Tobias
Användarvisningsbild
av Guru
Tanse skrev:Inga repor, men med tanke på att den f--bannade torkaren går när den vill så hade det inte dröjt länge. :x Hur tänkte man när man gjorde en funktion som kör torkaren bara för att man lägger i backen?
Har man vindrutetorkarna påslagna, antingen på intervall/jämna slag eller regnsensorn aktiverad så går baktorkaren när man lägger i backen. Det är något man kan stänga av, tyvärr enbart hos ÅF. Det kallas kundinställning och default-läget är att funktionen är aktiverad. Jag har avaktiverat denna funktion på min V70N -07. Tanken är ju god för har man torkarna på så vill man förmodligen torka bak så att man ser ut genom bakrutan när man backar. Fast sen finns ju vi som ALDRIG kör baktorkaren eftersom bakrutan blir så repig... Nästa gång jag beställer ny bil så ska jag få denna kundinställning gjord redan vid leverans!
Användarvisningsbild
av Bae
Men jag tycker fortfarande det är så underligt att Volvo inte åtgärdar. Jag ser nästan dagligen sprillans nya V70/XC60 med torkare bak som går för långt ner. Om man tittar på bilden på den nya faceliften som Teknikens Värld spekulerat i:

http://img195.imageshack.us/img195/3060/img0498cf.jpg

Där ser man ju att de har en stor glasruta istället för plåt nedanför rutan som det är idag. Om det är såhär de löser problematiken så är det ju bara löjligt. Att tillägga så tycker jag det är konstigt att inte många uppmärksammar detta. Har t.ex. sett på flertalet bilar som KVD säljer som jag tycker annars är väldigt petiga med sina bilar, där jag läst på endast två eller tre stycken av de tydligt drabbade att torkaren går för långt ner. Kanske dags för nån av er härliga V70-ägare att skriva ett brev med krav på svar till Volvo :)
Användarvisningsbild
av AWWD
Är xc70 -08 ägare sedan några veckor och har också noterat detta. Verkar i mitt fall vara ett glapp i själva torkararmens "led". När man precis kört torkaren står den rätt, men efter ett par stängningar av luckan så åker den ner lite varje gång och då inte i själva "torkarrrörelsen" utan i ett glapp i leden där man kan vika ut torkaren. Mätt vid torkarens yttersta spets är glappet säkert 20 mm.

/awwd
Användarvisningsbild
av 164E
AWWD skrev:Är xc70 -08 ägare sedan några veckor och har också noterat detta. Verkar i mitt fall vara ett glapp i själva torkararmens "led". När man precis kört torkaren står den rätt, men efter ett par stängningar av luckan så åker den ner lite varje gång och då inte i själva "torkarrrörelsen" utan i ett glapp i leden där man kan vika ut torkaren. Mätt vid torkarens yttersta spets är glappet säkert 20 mm.

/awwd

Jo, det verkar vara ett glapp som ökar. Jag fick baktorkaren justerad tidigare, men den drar sig nedåt mot plåten vid stängningar av luckan numera. Om jag orkar tar jag upp det med verkstaden igen...(ännu hänger inte torkararmen lika mycket som sist).
Användarvisningsbild
av AWWD
Gjorde så här; köpte en ny torkararm (ca 300 kr). Var betydligt mindre glapp i leden. Det finns även ett visst spel i själva torkarrörelsen så jag justerade också "upp" armen vid monteringen så att nu ligger den bra (även efter att ha åkt ner lite efter några stängningar av luckan).

Enkel att montera; lossa locket över muttern genom att hålla in spärren på undersidan. Lossa muttern och ta lös armen. Bussningen i armen har inga splines utan dessa "skapas" (pressas in i bussningen) av motstående splines på torkarmotorn när man drar åt muttern.

/awwd
Användarvisningsbild
av Bae
AWWD skrev:Gjorde så här; köpte en ny torkararm (ca 300 kr). Var betydligt mindre glapp i leden. Det finns även ett visst spel i själva torkarrörelsen så jag justerade också "upp" armen vid monteringen så att nu ligger den bra (även efter att ha åkt ner lite efter några stängningar av luckan).

Enkel att montera; lossa locket över muttern genom att hålla in spärren på undersidan. Lossa muttern och ta lös armen. Bussningen i armen har inga splines utan dessa "skapas" (pressas in i bussningen) av motstående splines på torkarmotorn när man drar åt muttern.

/awwd
Okej okej, så du menar att det är ett "normalt glapp" i själva torkaren från början? Det låter nog som en rimlig anledning men tycker ändå det är konstigt att den åker mer och mer neråt. Jag menar att det måste ju finnas ett vettigt svar på varför samt en relativt enkel lösning på det??
Användarvisningsbild
av AWWD
Bae skrev:Okej okej, så du menar att det är ett "normalt glapp" i själva torkaren från början?
Nej, jag tror att glappet bli större och större när ytorna insmorda i salt och grus gnuggas mot varandra när torkaren går.

/awwd

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]