Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
sweborn skrev:Garanti är frivilligt från säljarens sida, så ingår det inte hyrbil där är det så.

Däremot så har du 3 års konsumentskydd via konsumentköplagen, och den är "ofrivillig" dvs tvingande.

Detta gäller enbart om du köpt bilen privat, men jag förmodar att så är fallet här.

Vad du skall göra är att gå till din säljare och säga att du i enlighet med KKL reklamerar din bil (reklameras alltid som en helhet) och behöver ersättningsbil/kompensation för dina kostnader under tiden din egen bil står på verkstaden. Säg att om du inte erbjuds gratis bil så hyr du en likvärdig där du finner bäst och fakturerar säljaren i efterskott. Därefter gör du som du säger. Du behöver inte sitta och diskutera ärendet vilket man oftast blir sur av i efterhand.
Om du köpt bilen hos handlare ska det nog stå.

FSen är det inte så enkelt att man bara kan göra det man tycker är rätt och "fakturera handlaren" i efterhand. Har han inte beställt tjänsten (hyrbilen) så kan han bestrida fakturan och eftersom du är beställare så kan du bli stående med kostnaden. Så gör helt klart att du får den kostnaden täckt. Vilket du säkert inte får - vill handlaren stå för en bil så ordnar han ganska säkert en på egen hand, billigare.

Helt det där begreppet "skicka en räkning" är rätt verklighetsfrämmande. Det funkar inte så i samhället att man kan köpa det man vill ha, eller tycker sig ha rätt till, och skicka räkningen till någon annan som därmed skulle bli skyldig att betala.
av sweborn
Jag menade om han köpt den i egenskap av privatperson eller via ett företag.

Att man inte bara kan skicka fakturan vidare håller jag med om, lämpligtvis betalar man själv hyrbilsräkningen och driver därefter in pengarna via ARN eller ett småmål i tingsrätten. En Volvohandlare lär följa ARN:s rekommendationer.

Edit: håller också med om att handlaren lär anse att en lånebil är att föredra ekonomiskt.
av Tartryffel
sweborn skrev:Jag menade om han köpt den i egenskap av privatperson eller via ett företag.

Att man inte bara kan skicka fakturan vidare håller jag med om, lämpligtvis betalar man själv hyrbilsräkningen och driver därefter in pengarna via ARN eller ett småmål i tingsrätten. En Volvohandlare lär följa ARN:s rekommendationer.

Edit: håller också med om att handlaren lär anse att en lånebil är att föredra ekonomiskt.
Klockrent och 100 % medhåll.
av Peanuts
Tack för svaren, jag tänkte förtydliga lite som inte framgick i mitt tidigare:
Håller med om att lånebil vore det absolut enklaste och det var därför jag frågade säljaren om det först. Där fanns det ingen tillgänglig eftersom det var midsommar osv. Jag fick även besked om att min bil skulle vara klar till dagen efter, då skulle det ha fungerat klockrent med en hyrbil. Jag fick även besked från Volvo Assistans på onsdagen när jag bokade hyrbilen att "-Den där kan du ha till nästa tisdag, dvs 3 arbetsdagar. Jag tänkte inte mer på det då utan tyckte det lät bra.
När jag var på väg hem sen på torsdagen, efter kl 18 så säljaren, verkstaden och leasingbolaget hade alla stängt blev jag lite fundersam och ringde därför då upp Volvo Assistans igen, där jag fick det beskedet jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

Hur skulle jag ha agerat annorlunda? Jag ska ringa runt lite imorgon och höra mig för vad som gäller, ska bli spännande att se vad som sägs.

/P
av sweborn
Hur man skall agera, i de fall jag misstänker att KKL inte direkt är något populärt hos firman där jag köpt produkten (exempelvis om jag handlat datorer, hemelektronik, bil eller motorcykel :-) ) så brukar jag öppna med "hej, jag vill reklamera xxx eftersom den inte fungerar pga yyy och/eller zzz". Då brukar samtalet styras bort från "tyvärr, vår leverantör ger bara 3 veckors garanti på hjälmen" eller "vi skall se om det täcks av goodwill från generalagenten" och andra totalt meningslösa argument. Istället börjar det funderas lite på att ansvaret faktiskt ligger på den som sålt varan, säljaren av bilen i detta fall.

Det kan vara en ide att reklamera bilen till säljaren du köpt bilen av, inte verkstadsmottagaren, om det här med reklamationer inte är något verkstaden vill kännas vid. Då bör du låta säljaren ta dialogen med verkstaden, det är ju faktiskt inte ditt ansvar i sammanhanget även om det är praktiskt när det fungerar.

När jag reklamerade en batteriladdare hos DELL nyligen så var felhanteringen upplagd kring garantiåtagandet. Jag hittade ingenting om reklamationer på hemsidan eller ens ett nummer att ringa, enbart formulär för att skapa ett garantiärende. Hade jag ingen giltig garanti i kombination med mitt serienummer på laddaren fanns det inget att göra, synbarligen. Men ett samtal till nummerupplysningen senare fick jag kontakt med DELL, och det var inga som helst problem att reklamera ("Hej, jag vill reklamera min laddare") efter att garantin gått ut. Den nya laddaren budades ut till min arbetsplats så jag inte behövde vänta hemma. Där gällde det bara att säga de magiska orden så sköttes allt helt perfekt. Hade jag inte uttalat de magiska orden hade jag fått betala dyrt för en ny laddare eftersom garantin gått ut. Och så lär det förbli ett bra tag till, det ser inte ut som att vi konsumenter upplyser oss själva.
av Tartryffel
sweborn skrev:Hur man skall agera, i de fall jag misstänker att KKL inte direkt är något populärt hos firman där jag köpt produkten (exempelvis om jag handlat datorer, hemelektronik, bil eller motorcykel :-) ) så brukar jag öppna med "hej, jag vill reklamera xxx eftersom den inte fungerar pga yyy och/eller zzz". Då brukar samtalet styras bort från "tyvärr, vår leverantör ger bara 3 veckors garanti på hjälmen" eller "vi skall se om det täcks av goodwill från generalagenten" och andra totalt meningslösa argument. Istället börjar det funderas lite på att ansvaret faktiskt ligger på den som sålt varan, säljaren av bilen i detta fall.

Det kan vara en ide att reklamera bilen till säljaren du köpt bilen av, inte verkstadsmottagaren, om det här med reklamationer inte är något verkstaden vill kännas vid. Då bör du låta säljaren ta dialogen med verkstaden, det är ju faktiskt inte ditt ansvar i sammanhanget även om det är praktiskt när det fungerar.

När jag reklamerade en batteriladdare hos DELL nyligen så var felhanteringen upplagd kring garantiåtagandet. Jag hittade ingenting om reklamationer på hemsidan eller ens ett nummer att ringa, enbart formulär för att skapa ett garantiärende. Hade jag ingen giltig garanti i kombination med mitt serienummer på laddaren fanns det inget att göra, synbarligen. Men ett samtal till nummerupplysningen senare fick jag kontakt med DELL, och det var inga som helst problem att reklamera ("Hej, jag vill reklamera min laddare") efter att garantin gått ut. Den nya laddaren budades ut till min arbetsplats så jag inte behövde vänta hemma. Där gällde det bara att säga de magiska orden så sköttes allt helt perfekt. Hade jag inte uttalat de magiska orden hade jag fått betala dyrt för en ny laddare eftersom garantin gått ut. Och så lär det förbli ett bra tag till, det ser inte ut som att vi konsumenter upplyser oss själva.
Håller med. Det där med garanti låter bra men är i själva verket ett otyg, folk är så vana vid det begreppet att de inte läser på om sin lagliga rätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:generallt får du ingen kompensation. Garanti är att man åtgärdar felet, inte kompenserar för 3:e handsansvar. Så hyrbilsförsäkring gäller och du får alltid betala mer eller mindre för milen (precis som din egen bil kostar..)
Men vad anses som skäligt då? Det var ju VWbilar som stod stilla på verkstaden i upp till ett kvartal i väntan på reservdelar för grantirep.

Får man bara hyrbil i 3 dagar, sen är det kört.

Är det ok att en garantirep tar, 3 dagar, 1 månad, ett kvartal eller kanske 5 år?
av sweborn
Ur ett garantiperspektiv får man läsa garantivillkoren, där kan säljaren diktera vilka villkor som helst.

Ur ett lagstiftningsperspektiv kan garantivillkor aldrig sätta KKL ur spel, så som konsument väljer man fritt att anropa garanti eller reklamationsrätt enligt vad som känns bäst.
av Peanuts
Pratade med verkstaden idag och min bil blir förmodligen klar imorgon. De har fått delarna idag och jobbat på den under eftermiddagen men inte blivit klara. Angående hyrbilen så har jag kvar den tills imorgon. Mitt leasingbolag ska ta ett snack med bilsäljaren om att de får stå för kostnaden för den. Leasingbolaget har ju lite påtryckningsmedel iom att om säljaren är omöjlig så kan de glömma fler tjänstebilsaffärer i framtdien.

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]