Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monado
Hejsan, var ute och körde i Linköping häromdan och märkte att bromsverkan bara blev sämre och sämre. Det slutade med att man inte hade några bromsar mitt inne i stan. Inte så kul iaf...

Men tog bort hjulet och fann läckan som var på bromsoket vänster bak. Det var vid handbromsen (skivbroms) som det läckte från en packning, men själva cylindern ser ut att sitta för långt ned om man jämför med andra sidan.
Är det någon som byt bara handbromsdelen eller packningen som sitter där, kan inte hitta någonting om det i reparationshandboken så uppskattar verkligen hjälp här om man kan slippa köpa ett helt nytt bromsok.

Ursäktar även förklaringen av delen då jag inte vet vad den heter...

// Sebbe
av Monado
Tack för svar. Kan tyvärr inte lägga upp någon bild på ett tag då jag inte har tillgång till bilen på några dagar, men det är alltså själva armen till handbromsen som ser ut att ha tagit stryk och därefter har packningen till dess cylinder / skruv börjat läcka.

Så om någon vet med sig om de har haft problem med det innan jag lägger upp en bild så vore jag jätte tacksam!

// Sebbe
av Monado
Tack för svar igen vetten!
Hittade inte bromsoket själv på biltemas hemsida, kollade bara under 460 fliken...
De som jag såg på andra firmor kostade över 1200, så ett för halva priset är helt klart överkomligt!

Tackar så hemskt mycket för hjälpen, du besparade mig 600 som man kan lägga på annat!

// Sebbe

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]