NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gurra G
Hej,

Jag funderar på att köpa en begagnad Volvo V50 2,4i -05 och undrar nu om det är något specielt jag skall tänka på.

Finns det olika versioner av 2,4i -05:an ?
Är det några "vanliga" fel jag skall kolla efter?

Kort och gott så mottages alla tips tacksamt.

//Gustaf
av JÅJ
Tänk på krockkudde för passagerare !
Finns den går den att koppla bort olika behov 1
Barn i bakåtvänd barnstol eller vuxen.
I 06 är standar med krokkudde otan möjlighet att stänga av den.
Option ingen krockkudde ! eller med nyckelavstängning för 500:- extra !

En ide
JÅJ
Användarvisningsbild
av G-kraft
Gurra G skrev:Hej,

Jag funderar på att köpa en begagnad Volvo V50 2,4i -05 och undrar nu om det är något specielt jag skall tänka på.

Finns det olika versioner av 2,4i -05:an ?

//Gustaf
Hade nog gått loss på en v70n 05 eller 06 års modell, om du har ekonomin, bättre komfort....samt mer utrymme och skönare körgläjde , men det är bara min åsikt, provkör de båda två....
Användarvisningsbild
av mane
Gurra G skrev:Finns det olika versioner av 2,4i -05:an ?

//Gustaf
2005-modellen har betydligt mindre problem än vad 2004an har, så du gör helt rätt som siktar på en 2005a :wink:

Själv har jag inte haft några direkt problem med min, peppar peppar.....
Annars så är väl vanligt förekommande problem:
* Div el.fel, oftast att stereon låser sig.
* Fukt i strålkastare/blikers.
* Gnisslande bromsar.
Mer någon?
av Christian_m
mane skrev:
Gurra G skrev:Finns det olika versioner av 2,4i -05:an ?

//Gustaf
2005-modellen har betydligt mindre problem än vad 2004an har, så du gör helt rätt som siktar på en 2005a :wink:

Själv har jag inte haft några direkt problem med min, peppar peppar.....
Annars så är väl vanligt förekommande problem:
* Div el.fel, oftast att stereon låser sig.
* Fukt i strålkastare/blikers.
* Gnisslande bromsar.
Mer någon?
Har också en -05'a, inga problem heller än så länge, eller jo, stereon har låst sig en gång. Enda problemet under 12 månaders ägande så jag är helnöjd, tror att de tre punkterna täcker de största problem jag läst om iaf.

Angående valet mellan V50 och V70 så är det naturligtvis en smakfråga men jag har inte ångrat mig en sekund över att ha bytt från en S60 trots att jag tappade 60 hästar på vägen :wink:
av Gurra G
Tack alla för synpunkter och idéer.

En ny fråga. Är det någon som vet om går det att byta ut mittkonsoll och dörr inläggen? Jag hittade art nr på nya "färger" i volvos tbg katalog, men jag vet inte om det är något man kan fixa i efterhand.

Om det går, någon som vet om man kan byta själv alt vad det kostar att få gjort hos volvo ?

//G
Användarvisningsbild
av G-kraft
Gurra G skrev:Tack alla för synpunkter och idéer.

En ny fråga. Är det någon som vet om går det att byta ut mittkonsoll och dörr inläggen? Jag hittade art nr på nya "färger" i volvos tbg katalog, men jag vet inte om det är något man kan fixa i efterhand.

Om det går, någon som vet om man kan byta själv alt vad det kostar att få gjort hos volvo ?

//G
Läs detta inlägget..ett måste om du ska köpa v50....du måste kolla det...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7539
av Christian_m
Kan va värt att påpeka att återkallelsen endast avser T5'an, men trist är det hur som helst. Wendtan får väl ge en rapport sen om hur Volvo sköter det där, lär väl inte va sista gången de återkallar bilar och nästa gång är det kanske bilarna utan turbo som drabbas...
Användarvisningsbild
av AndreasC
G-kraft skrev:

//G

För mig låter det inte som ett skäl att inte köpa v50..Hade man de kriterierna på bilar så hade man inte haft många modeller att välja emellan. För mig är det viktigare hur företagen åtar sig att fixa det.

/andreas
Användarvisningsbild
av G-kraft
AndreasC skrev:
G-kraft skrev:

//G

För mig låter det inte som ett skäl att inte köpa v50..Hade man de kriterierna på bilar så hade man inte haft många modeller att välja emellan. För mig är det viktigare hur företagen åtar sig att fixa det.

/andreas
Nej nej nej, det är inte det jag menade att du inte ska köpa en v50 , bara kolla så att du inte får en sådan med dålig slang som de syftar på men troligen är detta endast på turbo versionerna....

Tack för intressant inspel Gregol! Jag har li[…]

V70 1,6d Drive -10 ”pesten”

Vad är detta för nå? :-o (se bi[…]

Svårlösta vibrationer

Sedan så spänner jag upp hjulet i balan[…]

Gav dottern en mobil laddstation i födelsedag[…]