Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Jag kör idag en XC70 D5 automat -08(jag tog ut den i december 07). Automatlådan tycker jag är rena stenåldern. Jag vet inte hur mycket som beror på själva lådan eller att de varit tvungen att "mappa" den så den ska fungera med D5 motorn. Men även om det beror på "mappningen" eller ej är det pinsamt att Volvo har en så dålig låda!

Nu till frågan. Har det hänt något med lådorna sedan min tillverkades? Jag kan se en del reklamtext som pratar om nya lådan, uppdaterad låda etc. Men har något hänt i verkligheten? Ett sportläge verkar ju finns numera och det behövs verkligen för att hänga med i utvecklingen. Men har det hänt något i verkligheten??? ?:-/

Om jag köper en Volvo igen, vilket jag troligen gör då ingen annan miljöbil ger sådan effekt samt sådant bagageutrymme, så blir det en 2,5FT med automat och polestarchipp. Hur är det med lådan i den bilen? Har det utvecklats något? Någon här som kör 2,5FT och har automat? Hur upplever ni att det fungerar? En kollega kör en sådan bil och han tycker iofs att lådan är ok(inte mer) men är otroligt besviken på förbrukningen. Jämför man med en annan kollega som kör 2,5FT med manuell så drar automaten sanslöst mycket mer. Särskilt i stadstrafik. Nu är ju det här enbart två bilar så det kan ju skilja sig en del mellan olika bilar.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad har du för problem med din låda ?
Har du gjort nått för att åtgärda felet?
av niclasmaf
har själv en V70 2.5T MY10 med automat. Den växlar skönare än min tidigare 07:a men tyvärr har dom i sitt försök att minska förbrukningen valt att låta den växla upp alldeles för tidigt vilket gör att man i stadstrafik hamnar på
mellan 1100-1200 varv vid växling både på 4:e och 5:e växel. Detta gör att hela bilen skorrar. Jag har tagit upp detta i en annan tråd här på forumet men ingen har svarat där så jag vet inte om detta är unikt för min bil och tyvärr har jag inte haft möjlighet att provköra någon annan än. Någon här borde väl ha erfarenhet??????
av Primus
CarMan skrev:vad har du för problem med din låda ?
Har du gjort nått för att åtgärda felet?
Problemen kan beskrivas så här: Lådan växlar ned otroligt långsamt. Om man kommer in i en situation där man vill få omedelbar kraft händer i princip inget alls. Det kan vara att man närmar sig en rondell eller ett gathörn och ser att man kan hinna före en annan bil som har förkörsrätt. När man då ger gas så tänker först lådan, sedan ska den växla ned och då är man redan rullande ut i situationen där det blir om inte trafikfarligt så i alla fall pinsamt då den andra bilen blir störd. Vid körning på typ Essingeleden(kan vara vilken tättrafikerad sträcka som helst där snabba filbyten görs) händer samma sak. Man kan se en lucka och ger gas – resultatet är att man inte alls får någon fart i bilen för att glida in i luckan.
Kick down kan ibland lösa situationen med ofta sker ändå en viss fördröjning och sedan kommer allt på en gång. Och då nästan för kraftigt för en lämplig rytm.
Och ja, jag lämnade in bilen efter några månader och de konstaterade att det inte var något fel. Jag har nyss gjort 2:a servicen på Bilia som inkluderar en mjukvaruuppdatering. Ingen skillnad.
Här ligger t.ex. BMW mil före. Även MB och Audi har lådor(har inte provat de allra nyaste men de ökar ju bara skillnaden) som vida överglänser Volvo.
BMW:s låda var redan vi presentationen av förra generationens 3-serie bättre än Volvos lådor nu. Vi pratar alltså om ca 10 år sedan. Jag kan köpa att BMW har bättre lådor då det är en dyrare bil. Men att Volvo får stryk idag av en 10 år gammal låda från BMW tycker jag är svagt.
av Primus
lyfter tråden för att se om jag kan få ytterligare svar.
Användarvisningsbild
av len
Lådan växlar ned otroligt långsamt. Om man kommer in i en situation där man vill få omedelbar kraft händer i princip inget alls. Det kan vara att man närmar sig en rondell eller ett gathörn och ser att man kan hinna före en annan bil som har förkörsrätt. När man då ger gas så tänker först lådan, sedan ska

Upplever detta ganska ofta, men osäker om det är lådan eller adaptiva insprutare som är långsamma?? Kört tyska automater och dom svarar blixtsnabbt.
av Primus
len skrev:Lådan växlar ned otroligt långsamt. Om man kommer in i en situation där man vill få omedelbar kraft händer i princip inget alls. Det kan vara att man närmar sig en rondell eller ett gathörn och ser att man kan hinna före en annan bil som har förkörsrätt. När man då ger gas så tänker först lådan, sedan ska

Upplever detta ganska ofta, men osäker om det är lådan eller adaptiva insprutare som är långsamma?? Kört tyska automater och dom svarar blixtsnabbt.
I min D5:a så tror jag att turbofördröjningen ytterligare försenar "gaseffekten" för när väl en lägre växel lagts i så har motorvarvet sjunkit och det tar ytterligare någon tiondel innan turbon fläktar igång. Kanske kan insprutarna också ha med det att göra. Men det ligger ovanför min kompetensnivå 8) .

Men att Volvo har en så dålig låda på en bil producerad 2008 är förvånande. Så frågan är om det har hänt något utöver sportläget på Volvos automater sedan 2008?
Användarvisningsbild
av kave
När du närmar dig en sådan situation där du behöver dra iväg snabbt, ge bara halvgas och sen succesivt fullgas.
Detta går oftast mycket fortare.
Det vore väl jättetrevligt om Volvo köpte in samma lådor som ex BMW. En automat lär förmodligen alltid dra mer vid praktisk körning än en manuell låda, oavsett vad EU cykeln säger.
av Primus
kave skrev:När du närmar dig en sådan situation där du behöver dra iväg snabbt, ge bara halvgas och sen succesivt fullgas.
Detta går oftast mycket fortare.
Det vore väl jättetrevligt om Volvo köpte in samma lådor som ex BMW. En automat lär förmodligen alltid dra mer vid praktisk körning än en manuell låda, oavsett vad EU cykeln säger.
Exakt! Det är så man får hantera bilen. Men det har tagit mig lång tid att lära om. Det tog över två år att få in tekninken. Och ännu sitter den inte perfekt. Och resultatet är inte heller perfekt men det bästa med denna motor och låda.

Jag är haft samma problem med det manuella läget där upp och ned är omvänt mot BMW. Och frågar ni mig så är BMW:s lägen mer logiska. När jag lånade en BMW 328 för några veckor sedan så skulle jag växla upp till trean och fick i ettan istället. Varför? Hade jag anpassat mig till Volvos upplägg? Nej, BMW bytte position på växlarna i början på 2000-talet. OCh BMW:s låda växlar ned mycket brutalt. Där tar bara tekniken över om det är direkt farligt för tekniken, inte för körningen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem

Någon som haft samma?