Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#421266
Vad som jag finner märkligt i många många diskussioner är att INGEN verkar ha problem med andra säljställen än ett enda (och det är enda stället där man har eget ansvar över vad man plockar). Ingen verkar ha problem med t.ex mekonomen? Trots att jag vet gott om saluprodukter som inte ens deras egna verkstäder vill ta i på grund av just problem, man väljer andra fabrikat. Däremot säljs dessa saker friskt över disk till vanliga kunder då det är *budgetsaker*. Autoexperten har såna produkter med som är inte speciellt lyckade som deras verkstäder undviker, men som säljs mycket över disk.
Det är enormt stort om nån får gå tillbaka till biltema med ett par skivor eller annat, men det är tydligen inte så stort när man får gå tillbaka till mekonomen med sina brembomax som blev skeva som kantareller för många många eller liknande. Dom kostade ju bara drygt tusenlappen styck? Eftersom jag har daglig kontakt med bekanta på t.ex autoexperten och mekonomen så har jag förhört mej om vad man får tillbaka, det är en hel del saker från både verkstäder och privatpersoner, det är skevt, utslitet i förtid, havererat helt, passar inte med mera, återigen hör man aldrig nåt om sånt förutom då till ett enda ställe? Hur blir det så? Är bara nyfiken.
Och innan det kommer. Jo carman, jag har returnerat skivor och saker till volvo, andra har gjort det också. :wink:
Det är ingen ide att börja lägga in mess om orginals förträfflighet, det är inte kärnfrågan.
Kärnfrågan är, varför är ETT ställe så illa att lämna tillbaka till så folk blir irriterade så det osar när jag och fler vet att det lämnas tillbaka massor till alla olika kedjor.

En fråga till: Vem bär ansvaret för att du bär hem rätt saker till din bil när du ska skruva?
Användarvisningsbild
av isak
#421329
håller med dig P!
mekonomen och autoexperten har fungerat för mig, ca 25 inköp. (inte mycket som underlag)

egen erfarenhet av volvo!
bränsleröret till dieselvärmaren fick jag fel av volvo fast det bestäldes på reg-nr. fick förmodligen till en bensinv? då den fick avsevärt sämre kapacitet! fick på försommaren ett på annat vis som inte hade samma nr på kartongen då kom kapaciteten tillbaka. det är ju inte en skitsak att byta! skall prata med dem och försöka få det returnerat? förmodligen lär jag inte få något för mitt eget arbete?
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
#421379
tror svaret är enkelt, är man "störst" på pitrat delar så når man fläst kunder, så om det är stora fel på 10% av produkterna så är det många som drabbas.

Sen är det väll många som inte borde mecka som köper delar där i tron att dom själva kan laga bilen o när det inte funkas så är det ju fel på delarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
#421380
isak skrev:håller med dig P!
mekonomen och autoexperten har fungerat för mig, ca 25 inköp. (inte mycket som underlag)

egen erfarenhet av volvo!
bränsleröret till dieselvärmaren fick jag fel av volvo fast det bestäldes på reg-nr. fick förmodligen till en bensinv? då den fick avsevärt sämre kapacitet! fick på försommaren ett på annat vis som inte hade samma nr på kartongen då kom kapaciteten tillbaka. det är ju inte en skitsak att byta! skall prata med dem och försöka få det returnerat? förmodligen lär jag inte få något för mitt eget arbete?
isak

Jag tycker vi ska skilja på om delen är felaktig, mot om butiksbeträdet gett dig fel del.
det är långt ifrån samma sak, oavsett var eller vad du köper.
Användarvisningsbild
av CarMan
#421381
kom på en sak till. då Bilxxxa är stora så har ju alla nån gång köppt nått där. så nästan alla har egen erfarenhet av att kvaliten kan vara lite sämre på en del sam kostar lite mindre o är ifrån detta företag, därför är et lätt at relatera till nån annans probelm o hacka på en diskution när dea företag näms. (vilket företag det nu var, står ju inte nånstans)
Användarvisningsbild
av isak
#421391
-tryckutjämnare som jag felaktigt kallar bränslerör 3731100 lev av volvo. 3731096 annan lev- vilket är rätt för diesel?
isak
Användarvisningsbild
av sthlm
#421443
Har handlat bra många gånger på biltema och vad jag kommer ihåg så är det faktiskt bara deras handbromsbackar som jag varit missnöjd över under alla dessa år.
Tror att det som gör att biltema får ett något skamfilat rykte är att om det säljs 1 på mekonomen så säljs det 50 på biltema.
Biltema har nog i många fall en kundkategori som har intresse och vilja men inte riktigt har den kunskap som krävs för att få till det precis rätt.
Man står där i ett lånat garage med hälften av de fasta nycklar man behöver och så åker muttersvarven fram.
Saknar man koningsverktyg till bromsröret så kan man ju alltid kona med en plattång och en skruvmejsel.

Hur många läser en manual eller de små lappar som brukar följa med delarna man köper?
av Georg
#422001
Är det någon som är köpt av Biltema?

Nu provocerar jag!

Häng med nu.....

I denna nya sköna värld är internet en maktfaktor och nyckel till information och ekonomiska möjligheter.
Internethandeln är ett och det här forumet är ett annat där man kan hitta information som gör att man spar pengar genom att läsa hur man löser problem på bilen och hittar bästa och billigaste produkten.

Det här formet är en möjlighet eller hot mot Biltema eller bilverkstäderna!
Och var så säker, Biltemas strateger läser vad som skrivs här.

Därför är det för oss som använder det här forumet nödvändigt och tom vår skyldighet att skriva när våra inhandlade Biltemagrejor inte håller måttet. Det slår direkt mot den produkten och ger utslag i Biltemas försäljningsstatistik.

Då har Biltema några vägar att välja:

-Förbättra produkten och långsiktigt vinna vårt förtroende och därmed tjäna pengar.

-Inte göra något, och långsiktigt se sig utkonkurrerade av de företag som kan utnyttja det faktum att det i dagens informationssamhälle är förkastligt sälja undermånliga produkter.

-Genom strategisk desinformation försöka dölja att att de säljer undermånliga produkter.

Den första punkten kan vi alla bidraga med genom att fotsätta att skriva här på Jagrullar när Biltemas grejor är undermånliga.

Den sistnämnda lämnar stora möjligheter att plantera desinformation via öppna källor som Forum, tjattsidor, Facebook,
insändarsidor och köpta fysiska personer som skriver och åtnjuter vårt förtroende.

Och "pettsson", Du har rätt; man ska läsa på innan man börjar skruva....

Georg
Användarvisningsbild
av nolimits
#422053
Har man en gång sålt dåliga produkter så tar det låååång tid innan man kan bryta denna dåliga syn hos konsumenten.Vet en tid när Biltema var specialist på plastkapslar men inget mer när t ex tändkablar för tjugo år sedan var rena rama skiten samt många andra reservdelar på detta Biltema.Detta har ju naturligtvis förändrats med åren där Biltema idag har byggt upp sig rent kvalitetsmässigt men folk många gånger fortfarande ser skeptiskt på deras produkter.Detsamma kan ju sägas om usla bilar som t ex Fiat, Alfa Romeo,Leyland Princess,BMC,Engelska Ford Taunus med många fler som skrämde iväg sina kunder för all framtid.Ett rykte som de många gånger förtjänade och var svårt att bryta om man en gång producerat allt för mycket skit och samtidigt inbillat kunden något annat.Det tar tid att vända på en tidigare dåligt sedd produkt oavsett hur bra de än är för stunden där bilmärket Skoda som idag är fylld av VW delar fortfarande får folk att brista ut i ett stort leende trots att de fungerar utmärkt men gamla varningsklockor ringer högt.Ett ännu mer synbart exempel är VW Phaeton som är en lyxbil med oerhörd kvalitet från början till slut men där VW planerat att lägga ner hela produktionen pga för dåligt sålda antal exemplar när folk fortfarande förknippar VW med dagliga dussinbilar och inte har förtroende för VW lyxbilar i miljonklassen.
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]