NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kangas1000
#419215
Jo man får väl vispa runt med alla 6 växlar så gott det går och växla innan 2000 varv då.
Sen hoppas på att jag kryper ner en del på bränsleförbrukningen... just nu ligger jag på ett snitt på 0.55 så man lär väl tanka igen nån gång nästa vecka...:-)

Skulle så gärna gärna gärna ligga på 0.50 på blandad körning.. har ju trots allt sålt bilen till kärringen på att den ska dra så lite:-) Bäst för mig att jag presterar....
av VXC70
#421924
jaj skrev:Drive S/S har 2 batterier!
Ljuset och radion påverkas inte av motorstart, inte ens "manuel" start.

På bilarna med S/S slitaget mindre på xenon-laporna. (där släcks INTE lamporna varje gång motorn startas)

Startmotorn är en större variant för att klara den ökade påfrestningen.
Utöver detta så har bilen regenerering av energi ochladdar batterierna vid inbromsning.

Bilen är trevlig att köra men ok räker inte toppfarten 190Km/h ...
och vilken bil med original xenon stänger av xenon under start? jag har då inte vart med om att en xenon bil gjort det. är bara eftermonterat (olagligt) som gör det.
så slitage på lampor blir de knappast mer av.
Sen måste man inte köpa volvos xenonlampor verkar finnas lampor till xenonutrustade på xenonkungen och andra sajter för billigare penning gäller att söka.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
#425242
Kangas1000 skrev:Är det nån som har fått nån D2 ännu? Undrar då jag.. sist jag hörde nått från min beställning så var det V25 för min del.

Hoppas dock på få ner förbrukningen ganska bra mot min Flexifuel 08 jag har idag.
Vi fick vår igår, beställdes i slutet av mars. Först var det en 1,6D DRIVe MY2010 vi skulle ha haft, men efter en vecka ringde försäljaren och sa att bilarna hade tagit slut så vi skulle få en D2 MY2011 istället. Den ligger nu på 4,8 blandad och tankades upp imorse. 900km till tom tank står det i färddatorn, den borde krypa upp över 1000km till tom tank efter några hundra mil. Volvo själva säger att den egentligen inte är ordentligt inkörd förrän man kommit upp till en 4-5 000 mil. Jag trodde det skulle vara lite högre förbrukning fram till första servicen vid 2000 mil. Den ska ju klara 120 mil på en tank vid 4,3l/100km, då tanken är på 52 liter.
Senast redigerad av 1 PhotoJoe, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#425267
VXC70 skrev: och vilken bil med original xenon stänger av xenon under start? jag har då inte vart med om att en xenon bil gjort det. är bara eftermonterat (olagligt) som gör det.
så slitage på lampor blir de knappast mer av.
Sätt dig i valfri Volvo. Xenonljusen tänds när du vrider till läge 2 och släcks/tappar effekt när startmotorn går igång.
Användarvisningsbild
av sand3rs
#425271
PhotoJoe skrev:
Kangas1000 skrev:Är det nån som har fått nån D2 ännu? Undrar då jag.. sist jag hörde nått från min beställning så var det V25 för min del.

Hoppas dock på få ner förbrukningen ganska bra mot min Flexifuel 08 jag har idag.
Vi fick vår igår, beställdes i slutet av mars. Först var det en 1,6D DRIVe MY2010 vi skulle ha haft, men efter en vecka ringde försäljaren och sa att bilarna hade tagit slut så vi skulle få en D2 MY2011 istället. De ligger nu på 4,8 blandad och tankades upp imorse. 900km till tom tank står det i färddatorn, den borde krypa upp över 1000km till tom tank efter några hundra mil. Volvo själva säger att den egentligen inte är ordentligt inkörd förrän man kommit upp till en 4-5 000 mil. Jag trodde det skulle vara lite högre förbrukning fram till första servicen vid 2000 mil. Den ska ju klara 120 mil på en tank vid 4,3l/100km, då tanken är på 52 liter.
Hur kommer det sig att du inte fick en 1.6D Drive MY2011 ifall 10an var slut? D2, som du fick, är ju en annan bil även om det inte skiljer mycket mellan de två.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
#425284
sand3rs skrev:
PhotoJoe skrev:
Kangas1000 skrev:Är det nån som har fått nån D2 ännu? Undrar då jag.. sist jag hörde nått från min beställning så var det V25 för min del.

Hoppas dock på få ner förbrukningen ganska bra mot min Flexifuel 08 jag har idag.
Vi fick vår igår, beställdes i slutet av mars. Först var det en 1,6D DRIVe MY2010 vi skulle ha haft, men efter en vecka ringde försäljaren och sa att bilarna hade tagit slut så vi skulle få en D2 MY2011 istället. Den ligger nu på 4,8 blandad och tankades upp imorse. 900km till tom tank står det i färddatorn, den borde krypa upp över 1000km till tom tank efter några hundra mil. Volvo själva säger att den egentligen inte är ordentligt inkörd förrän man kommit upp till en 4-5 000 mil. Jag trodde det skulle vara lite högre förbrukning fram till första servicen vid 2000 mil. Den ska ju klara 120 mil på en tank vid 4,3l/100km, då tanken är på 52 liter.
Hur kommer det sig att du inte fick en 1.6D Drive MY2011 ifall 10an var slut? D2, som du fick, är ju en annan bil även om det inte skiljer mycket mellan de två.
Ingen aning! Troligen för att vi hade valt en R-Design och den nya DRIVe inte går att få med R-Design (den har Sportpaket istället). Inget jag hänger läpp över i alla fall. Det skiljer så lite mellan DRIVe och D2.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
#425286
andreas_lofgren skrev:
VXC70 skrev: och vilken bil med original xenon stänger av xenon under start? jag har då inte vart med om att en xenon bil gjort det. är bara eftermonterat (olagligt) som gör det.
så slitage på lampor blir de knappast mer av.
Sätt dig i valfri Volvo. Xenonljusen tänds när du vrider till läge 2 och släcks/tappar effekt när startmotorn går igång.
Är man snabb, eller rättare sagt gör en normal start och vrider direkt till läge 3 hinner de inte tändas. ;)
av Lövet
#425293
Det är också helt sant. Det var så jag gjorde med min S40N.
Men då krävs att man vrider förbi alla 3 lägen direkt utan någon tvekan i läge2.
av Linqid
#425315
sand3rs skrev:
PhotoJoe skrev:
Kangas1000 skrev:Är det nån som har fått nån D2 ännu? Undrar då jag.. sist jag hörde nått från min beställning så var det V25 för min del.

Hoppas dock på få ner förbrukningen ganska bra mot min Flexifuel 08 jag har idag.
Vi fick vår igår, beställdes i slutet av mars. Först var det en 1,6D DRIVe MY2010 vi skulle ha haft, men efter en vecka ringde försäljaren och sa att bilarna hade tagit slut så vi skulle få en D2 MY2011 istället. De ligger nu på 4,8 blandad och tankades upp imorse. 900km till tom tank står det i färddatorn, den borde krypa upp över 1000km till tom tank efter några hundra mil. Volvo själva säger att den egentligen inte är ordentligt inkörd förrän man kommit upp till en 4-5 000 mil. Jag trodde det skulle vara lite högre förbrukning fram till första servicen vid 2000 mil. Den ska ju klara 120 mil på en tank vid 4,3l/100km, då tanken är på 52 liter.
Hur kommer det sig att du inte fick en 1.6D Drive MY2011 ifall 10an var slut? D2, som du fick, är ju en annan bil även om det inte skiljer mycket mellan de två.
D2 är ersättaren till 1.6D DRIVe MY10 så det är inte så konstigt trots allt! :)

Till MY11 har man som bekant plockat bort det alternativet och kvar finns endast 1.6D S/S DRIVe, dvs start/stop.
av Kangas1000
#425488
PhotoJoe skrev:
Kangas1000 skrev:Är det nån som har fått nån D2 ännu? Undrar då jag.. sist jag hörde nått från min beställning så var det V25 för min del.

Hoppas dock på få ner förbrukningen ganska bra mot min Flexifuel 08 jag har idag.
Vi fick vår igår, beställdes i slutet av mars. Först var det en 1,6D DRIVe MY2010 vi skulle ha haft, men efter en vecka ringde försäljaren och sa att bilarna hade tagit slut så vi skulle få en D2 MY2011 istället. Den ligger nu på 4,8 blandad och tankades upp imorse. 900km till tom tank står det i färddatorn, den borde krypa upp över 1000km till tom tank efter några hundra mil. Volvo själva säger att den egentligen inte är ordentligt inkörd förrän man kommit upp till en 4-5 000 mil. Jag trodde det skulle vara lite högre förbrukning fram till första servicen vid 2000 mil. Den ska ju klara 120 mil på en tank vid 4,3l/100km, då tanken är på 52 liter.
Ja nu är man ju inte i närheten av nån 0.43/mil i vilket fall... tankade idag fick i 45.5 liter och hade då kört 87.7 mil alltså 0.53/mil och då är det mesta av milen rena landsvägsmil... Har kört snart 200 mil så än kan väl saker hända! Men att du har 0.48 redan nu känns ju trist för mig dock...
Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Hjälpt en som fått problem med sitt t&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]