- tor 24 jun 2010, 15:55
...precis så är det. Jag och min polare som är utbildad fordonsmekaniker (på pappret, jobbar dock inte med det) skulle byta bromsskivor fram på min S40 04-. Han trodde att vi var tvungna att lossa på bulten som sitter in i navet/drivknuten (inte säker om det heter så) men det såg vi efter en stund att det hade vi inte behövt så han skruva in den igen och drog den med en tryckluftsmaskin (osäker där oxå om det heter så). Han drog och drog (tror ni börjar förstå vad problemet är) med maskinen och vips så gick halva bulten av och fastna där inne.
Då kommer min fråga. Hur löser man detta problem att få ut den lilla biten av bulten som sitter kvar utan att man måste göra några större och dyrare inköp av nytt nav/drivknut? Har hört att nästan alla mekaniker har någon gång brutit av en bult/skruv någon gång. Kan la jämföras med att en kock någon gång i sin karriär skär sig i fingrarna.
Tack för svar

Då kommer min fråga. Hur löser man detta problem att få ut den lilla biten av bulten som sitter kvar utan att man måste göra några större och dyrare inköp av nytt nav/drivknut? Har hört att nästan alla mekaniker har någon gång brutit av en bult/skruv någon gång. Kan la jämföras med att en kock någon gång i sin karriär skär sig i fingrarna.

Tack för svar
Renault Clio -93
Volvo S40 MY05 2,4
Volvo S40 MY05 2,4