Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
I slutet på förra året sålde vi vårt hus i utkanten av stan och flyttade ut på *landet*. Landet är mittemellan två städer, drygt 7km till varje. En kalasfin lantidyll där man går ut på balkongen på morgonen och ser vätterns blå vatten nån kilometer ut. Men det som om sommaren kallas idyll är en satans blåshåla på vintern tack vare slätten, men det köper jag som sagt för den varmare delen av året, så grönt lugnt och fint. Hursomhelst så med i köpet kom ett stall, det var byggt 2003 som kallstall. Stallet hade knappt använts, men det ställde till huvudbry för alla inblandade, problemet är ju att en byggnad är uppförd, ska man isolera den inåt eller utåt?, tja, eftersom reglarna behöver nåt att stå på så måste dom sitta på insidan så inte väggarna behövde bära vikten. Stallet är utfört så att det sitter två bärlinor inuti som ska ta upp takets vikt, bärlinorna bärs upp av stålstolpar som dessutom bildar skjuvskydd ihop med boxarna. Det finns alltså INGA diagonala stöd i stallet förutom då boxarna i sej. Eftersom jag inte ska ha boxar så.. Just det, bara att tänka om. Då jag varit sjukskriven på grund av två operationer så har jag inte gjort många knop med två armar. Visst har jag använt en arm där det går men som sagt inte två och jag har endast jobbat när jag mått skapligt, i min sits finns det ingen att lura förutom sej själv, att få gå hemma o pula lite är mentalt avkopplande vid läkningen, mera än så har ju inte varit möjligt för min egen del då som sagt min skada är högst verklig och inte blir bättre av att röra sej för mycket för tidigt. Så eftersom jobbet inte skulle ta flera år utan möjligen runt ett halvår så har många kompisar och släkt o vänner ryckt in. Ingen av oss är snickare och ingen av oss är proffs på det vi gjort. Tyvärr har vi både tappat fart och kunskap o framförallt vänskap/ släktskap när min morbror avled i vintras. Vi har däremot konsulterat proffs vid olika beräkningar som krävs. Dom *lärda* har fått kliat sej i huvudet rejält när dom kommit hit för att bedöma och ge råd. Situationen är lite ovanlig som jag tidigare inledde med, ska man regla på in eller utsida? Använder man plast eller tjärpapp i en vägg som är gjord av 45mm spåntad gran, eller inget alls? Använder man plast eller tjärpapp i ett tak som har trampskyddsplast på en sida redan eller inget alls? Byggregler av idag utgår inte ifrån att det finns en konstruktion redan som är tänkt för nåt helt annat. Huruvida vi gjort rätt eller fel kan jag ju berätta om ett år (om det växer kantareller i väggarna) eller om allt verkar bra, om 20år?
Stallet är 12meter långt och 10 meter brett. Plattan är isolerad. Tyvärr saknar jag bilder för tillfället på stallets utsida vid inköpet. Jag får börja inifrån (Vet att det ska finnas på utsidan).

Bild
Bild
Bild
Bild
först växlades stolparna av med tillfälliga trästolpar medans stålditona plockades bort och såldes med inredningen.
Nya limträbalkar är införskaffade, limträbalkarna ställs bakom orginalbärlinan. Klossar tillverkas för att göra så takstolarna passar 100%igt mot limträbalkarna, gamla bärlinorna skruvas in i limträbalkarna för säkerhets skull. Dom skulle gått att ta bort men det gjorde vi inte.
Bild
Bild
Rummens skelett tar form. Verktygsförråd, förråd för åkgräsklipparen och röjsågen, motorsågen osv, ett *kontor* samt ett pannrum.
Ny gavel tillverkas till nya portarna, ny ingångsdörr fälls in vid sidan om. Först görs allt tillfälligt. Sen rivs skivorna och panel monteras som det ska vara.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Tanken var nu att pannrumsdörren skulle mynna inuti verkstan. Men så blev det inte, dom regelkrav som finns på det är så löjliga att man vill gråta. För klassningen beror nämligen på vad DU klassar din verksamhet på. Det går alltså jättebra eller så måste du bygga en luftsluss med två branddörrar med en nivåskillnad om en halv meter mellan pannrum och verkstad, där pannrummet ligger högst, pannrummet ska vara gastätt. MEN... om dörren mynnar utåt är brandkravet inget alls förutom lite gips på väggarna och att luften ska tas utifrån. Kraven kan bli högre beroende på insatstiden från din brandstation. Eftersom lagkravet om att man överhuvudtaget MÅSTE åka ut på brand försvann för ett antal år sedan, tja.. hur bra brandmotstånd är det på att aldrig behöva göra en insats? Lagen gjordes eftersom det kan, om än ovanligt brinna på två ställen samtidigt och insatsen kanske bara kan åka till ett ställe. För att inte kunna bli stämda då av försäkringsbolagen till exempel..
Konstigt nog kunde inte sotaren, kommunen eller för den delen brandstationen berätta för mej vad jag hade för brandkrav. Inte ens försäkringsbolaget visste vad som gällde, tummen upp för dej som vill bygga ett pannrum alltså. Du får gå på eget huvud och försöka bygga så det håller så länge som möjligt. Allt annat är spekulationer.
Ett loft byggdes för att ha virke på och sånt som tar utrymme, en av mina snickare som sitter där o glänser.
Bild
Ett oväntat osannolikt besök..
Bild
En mus, katig, sittandes på hela röven och kikandes. :-)-)
Nej.. den är inte dresserad, den är stelfrusen. Jag hittade den bland sakerna, sittandes just sådär, stel som en pinne. Satte den på brädan och min morbror fick kika den in i ögonen så det såg äkta ut. :wink:
En del att regla
Bild
gipsa
Bild
Lösningen blev att inte använda nån papp eller nån plast i slutändan nånstans. Detta då efter samråd med dom *kunniga*.
Grönt virke har använts som bärande virke och som underlagsvirke mot golv. Detta också efter samråd. Grönt är ju inte så bra sägs det, men jag bor inte där och det kommer att hållas välventilerat.
En pannrumsdörr har monterats
Bild
spackel ja..
Bild
Bild
Bild
Bild
Här är vi nu..
Bild
Det går sakta framåt iallafall.. och visst finns det massor mera kort :-)-)
av *pettson*
Än är det ju inte klart, men själva användbara ytan är runt 90kvadrat. Själva hallen är 70kvadrat drygt.
Planer finns på klinkergolv och annat. Men det är inte gratis så vi får se om det hinns..
Användarvisningsbild
av päpplet
Tyvärr så brukar man alltid släpa in mer skit ju större garage man har, vet jag av egen erfarenhet :lol:
av *pettson*
Mitt STORA problem lär vara utanför då jag skulle behöva höja marken med ca 1 meter så jag får som en stallplan utanför, jämt och fint. Eftersom vi talar om att höja ca 1 meter över tja.. 20x25 meter...? Blir mycket stenfyll som måste dit, det lär jag inte ens fundera på att göra för hand. Har kikat hos bönderna häromkring och dom har stenberg ligger från åkrarna, decimetersten dessutom :D Alldeles perfekt att övertala dom att dumpa det hos mej så plana ut det och fylla på med grovt grus över.. sen sand över det :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Byta hästar mot bilar, :-)-)
Blir nog bra utan fuktspärr på insidan, jag antar att du inte har tänkt att söla med så mycket vatten där inne? Tillför man ingen fukt så blir det inte så mycket som vill ut genom väggar/tak heller. Skillnad mot ett hus där man duschar och lagar mat. Ska du ha värme där hela tiden?

Svårt att se på bilden hur mycket det lutar, men en liten plan vill man ju ha. Gott att kunna knô in en bil som inte går utan att kämpa mot en uppförsbacke.
av *pettson*
Oh nejdå... det byts bara mot miljö ämnad för MERA hästar :lol: Nej det ska inte sölas med vatten därinne. Vintertid kommer det att ligga grundvärme därinne.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]