Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om man nu skulle vilja köpa reservdelarna på Volvo så är det inte så lätt. I alla fall inte om man ska handla dem i Malmö. Volvo (Bilia) i Malmö verkar inte ha en pryl hemma till 850. Man får beställa i stort sätt allt. I reservdeltbutiken sa en av reservdelsgubbarna att de inte ligger på lager av 850-delar. Jag fick tom beställa fjäderbrickan som håller fast låskolven till låset på backluckan. -En vanlig fjäderbricka! Spårryttare kalldes den, minsann. När det finns så många 850 ute på vägarna, som det gör, borde Volvo ha delarna på lager, tycker man. Men nej. Volvo är som en postorderkatalog för 850-ägare. Då är det självklart att man helre åker till t ex Biltema, då är det ju inte bara priset som avgör utan även tillgängligheten till delarna.
Har suckat för mig själv när volvo här (gösta samuelsson) har fått ta hem oljefilter(!), kamrem, lambdasond (som verkstan snodde och satte på en av deras kundbilar så jag fick vänta 3 dagar till) och lite andra småsaker jag förväntat mig att dem haft hemma.
Detta är inte ett problem för enbart 850-serien, utan gäller i stort sett alla modeller.

Det är ju inget unikt att ha ett centrallager. Men hur ofta säljer man spårryttare till 850. Troligtvis inte en per månad. Lagret kostar och man tjänar inga pengar på en massa "hyllvärmare". Bilverkstäderna är inga välgörenhetsorganisationer och gör allt för att "slimma". Därför finns endast det vanligaste på lagerhyllan.

Tyvärr drabbar det oss kunder att vissa prylar finns hemma. Mekaniker och bilplåtslagare drabbas av detta bekymmer dagligdags, att inte kunna göra bilen färdig då man ska vänta på delar från centrallagret.
Vi pratar om modeller som minst är 13 år gamla nu. Bilverkstäderna har full koll genom sina lagersystem vilka delar som säljer mycket och lite. Delar till 850 modeller är helt enkelt inte ekonomiskt lönsamma att ha hemma.

Skulle delarna finnas hemma kanske de skulle vara dubbelt så dyra. Då skulle någon starta en upprörd tråd om det istället...
Det är ju ändå så att vägar och gator är fulla av 850. Så man tycker ju att det borde gå åt en del reservdelar. Vad gör de om de får in en 850 för reparation? Ska bilen då stå i verkstaden i 2-3 dagar och vänta på reservdelar eller har de ett speciellt verkstadslager?
Arnold skrev: Ska bilen då stå i verkstaden i 2-3 dagar och vänta på reservdelar eller har de ett speciellt verkstadslager?
Om det vore så väl att det bara tar 2-3 dagar. Normalt sett tar det väl 4-5 veckor innan du får tid och då brukar de beställa delarna (om de vet vad som är fel). Annars får man vänta på delarna också när bilen väl står på verkstan.
Brickan som håller låset i bakluckan kan jag inte komma ihåg att vi har sålt en enda av sen 96 när jag började på verkstan, så varför ha den hemma? Det som finns på hyllan är servicedetaljer som filter, stift mm, bromsar, och småsaker som clips som brukar gå sönder när man tar loss paneler och sånt. Lagret är i första hand till för att serva verkstaden, och där har man oftast minst en vecka bokat. Alltså gott om tid att beställa delar för kommande jobb. Kanske ta med något extra som kanske behövs, och skicka tillbaka det annars. Större verkstäder har leverans tre gånger på dagen, så om jobbet är bokat på eftermiddagen kommer delarna runt middag, just in time heter det...
Men ett oljefilter som 3517857 borde finnas hemma, det passar på alla Marlboromans tre bilar...
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]