Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag när jag startade bilen och skulle åka hem (hade åkt med den straxt innan), så kom det ingen kalluft. Den drog inte på fläkten med engång. Då det var soligt och varmt, så undrade jag hur bilen tänkte...

Jag såg att Auto inte lyste på kontrollerna för värme/kyla. Tryckte på den och inget hände. Allt är dött på kontrollpanelen (CCM). Inga lampor och inget händer när jag trycker på någon knapp, eller vrider på fläkt ratten.

Säkring... nej. Den går också till elstolen och den funkar. Har kollat säkringen.

Fläkten (för temp sensorn) inne i CCM snurrar.

Har skruvat isär en del. Tyvärr drog jag bort kontakten till CCM när lite ström va på i bilen (vilket jag måste för att röra växelspaken, automat). Så nu har jag felmeddelande för krockkudde, SRS. Måste nog till verkstaden för att återställa det. CCMen har två CAN bussar, den ena går till SRSen. Troligtvis någon extra säkerhets grej för SRS.

Nu har jag kommit in i CCMen, men ser inget uppenbart fel.

NÅGON SOM KAN HJÄLPA TILL MED IDEER?
Vad kan vara fel, kanske inte alls CCMen?
Senast redigerad av 1 Mich, redigerad totalt 0 gånger.
sätt ihopp, så tror jag det funkar nu.

(i annat fell så är CCM död) förutsatt att du har alla plus & minusmatningar, samt CAN komunikation
Jo, glapp har jag också tänkt på. Bl.a. därför jag lossade kontakten och satte dit den igen.

Fläkten på CCMen borde väl styras av processorn i CCMen. Då borde den inte vara heldöd. I och för sig så kan jag inte nu svära på att fläkten har varit av och på. Den kanske snurrar hela tiden.

Kollar inte bilen vid start att alla CAN-anslutna moduler funkar?

Hur gör SRSen, skickar den meddelanden hela tiden att den lever och mår bra? I så fall gör den det på båda CAN-bussarna som den är ansluten till? För i så fall måste CCMen funka.

PS. Jag som hade tänkt skaffa grejor för anslutning till OBD. Det hade varit en fördel om jag haft nu. Någon som kan tipsa om hårdvara och framförallt mjukvara som funkar till V70N -06?
De som haft problem med CCM:en har, är jag nästan 100 % säker på, missat att plocka av minuskabeln på batteriet innan de börjat. Men de som haft stendöda CCM:er har fått köpa en ny och byta, ingen jag har sett har nämnt att det skulle vara ännu dyrare för att den gamla var död.
En ny CCM kostar ca 6100kr!

Lite kort vad jag gjort...

Fick hjälp på volvoverkstan att läsa ur felkoder. Ingen kommunikation med CCMen. Så den är tydligen heldöd. Detta innebär också att det inte går att ladda ny mjukvara till den. Han nollställde felkoderna, så då blev SRSen glad.

Angående CAN-bussar och CCM-SRS, så skrev jag lite fel tidigare i tråden. CAN-bussen som går till CCM fortsätter till SRS och två lådor till. Därav att SRS kopplades bort när jag ryckte sladden på CCM. Denna vidare koppling av CAN-bussen i CCMen är inte aktiv, utan pinnarna i kontakten är ihop kopplade på kortet. Det vill säga, CAN-bus signalen går vidare även om CCMen är heldöd.

Kollade pris på CCMen :( plus att det kommer till lite för att ladda mjukvara.

Då CCMen är heldöd så kan det ju bero på matningsspänning/jordanslutning också. Så jag mätte upp det vid kontakten. A16-brun-jord, A1-violett/vit-12V kommer från CEM säkring F10.

Den lilla fläkten (tempsensor) som sitter i CCM är direkt kopplad till 12V. Så fläkten snurrar när CEM slår på spänningen till CCMen.

Kollade på laga.se priset för CCM varierar mellan ca 1100-3000. Fanns en i stan för 1850kr. Funderade några timmar och mätte lite i CCMen. Köpte den straxt innan de stängde. Ville kunna åka iväg på midsommarafton, med luft och kyla i bilen. Lite riskabelt då det inte är något öppetköp eller garanti på elektronikdelar. Det var samma volvo nummer på den, som min.

Den var naturligtvis skitig och inte lika fin front. Knapparna på undre raden (som är olika beroende på tillbehör), fanns det inga av. P.g.a. ville jag inte bara koppla in den för att se om det funkar. Jag gjorde som så att jag behöll front/knappar/främre delen från min. Kretskort, bakdelen på lådan (med etikett) och fläkt/tempsensor tog jag från skrot-exet. Bytte även alla lampor, för de såg lite brännda ut på skrot-exet.

In i bilen med den och de funkade :D :D

Senaste inställningarna fanns kvar (så de ligger inte i CCMen).

Oj... råkade visst trycka någon tangent kombination som postade detta meddelande, fortsätter i ett nytt.

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]