Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Aresso skrev:Ok, tack för svar och klarläggande. Jag har gått i den villfarelsen att det skulle gå att ansluta iPhonen och Spotify via USB. Får väl köpa ett USB och ladda ner musik istället. Känns som ett steg 3 år tillbaka när man laddade ner musik på TPB. :(

iPhonen är ju redan idag ansluten telefonmässigt via BT, så att prata är ju inga problem. Ville ju komma åt musiken på Spotify som man alltid har med sig.
Om Spotify hade cachat sin musik i mp3-format hade det antagligen gått.
Men annars kan du köra Spotify via auxingången i bilen, det funkar ju!
Tartryffel skrev:Jag gick ut och testade nu. Jag har iPod- och USB-interface så jag ansluter förstås iPhonen till iPodkontakten. Har aldrig testat att ansluta iPhonen till USB, vill du att jag ska göra det också?
Ingen skillnad i funktion, däremot kommer inte meddelandet om flygplansläge upp längre. Istället detta:
Bild
Tack för alla svar. Jag har bara en usb anslutning i mittkonsollen och där ansluter jag sladden till Iphonen. Finns det andra anslutningsmöjligheter för att ansluta Ipod?

Jag får inte heller felmeddelandet i telefonen längre angående flygplansläge men i bilstereon står det å andra sidan bara Disk oläsbar och så händer inget mer.

Det går ju naturligtvis att ansluta genom aux kontakten men då går det ju inte att styra spelaren genom stereon och inte laddar det heller. Det funkar dock att spela spotify om man använder den ingången istället...
Jag använder min iPod Touch i bilen i vanliga fall. Den har jag inte uppgraderat till iOS4 än. Men jag blev tvungen att gå ut och testa iPhonen med iOS4 för att se om det gick.

Fick upp samma meddelande som ovan, dvs att "Det här tillbehöret inte är optimerat för denna iPhone". Jag tryckte på avfärda, sen gick det alldeles utmärkt att spela musik via den.

Kör en väldigt sen MY10 XC60 (Premium Sound).
XC90_Executive skrev:Jag använder min iPod Touch i bilen i vanliga fall. Den har jag inte uppgraderat till iOS4 än. Men jag blev tvungen att gå ut och testa iPhonen med iOS4 för att se om det gick.

Fick upp samma meddelande som ovan, dvs att "Det här tillbehöret inte är optimerat för denna iPhone". Jag tryckte på avfärda, sen gick det alldeles utmärkt att spela musik via den.

Kör en väldigt sen MY10 XC60 (Premium Sound).
Du har bara USB-kabel då, även för iPod/iPhone?
Har uppgraderat min iPhone 3GS till iOS4 och det funkade utan problem när jag provade nyss genom USB. Allt gick igång precis som vanligt!
Tartryffel skrev:Spotify går inte, och kommer aldrig gå, att köra via USB. USB-spelaren läser mp3- och wma-filerna som finns på iPhonen och spelar upp dem som om den vore ett USB-minne. Spotify är strömmande musik (cachad musik är krypterad) och funkar därför inte.

I teorin skulle det gå att få ut det ljudet via iPodingången. Men eftersom det är iPodfunktionen, med spellistor och kategorier, i iPhonen som läses av bilen så kommer du inte att se Spotify där. Så länge Apple inte tillåter att annan mjukvara än deras egen iPodfunktion får kommunicera på samma sätt utåt förstås, men det lär knappast hända.
Du har inte läst denna va?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31#p416831

Det fungerar att spela spotify via usb på iaf de senaste årsmodellerna.
Detta testades dock av förklarliga anledningar inte med ios4.
Brainy skrev:
Tartryffel skrev:Spotify går inte, och kommer aldrig gå, att köra via USB. USB-spelaren läser mp3- och wma-filerna som finns på iPhonen och spelar upp dem som om den vore ett USB-minne. Spotify är strömmande musik (cachad musik är krypterad) och funkar därför inte.

I teorin skulle det gå att få ut det ljudet via iPodingången. Men eftersom det är iPodfunktionen, med spellistor och kategorier, i iPhonen som läses av bilen så kommer du inte att se Spotify där. Så länge Apple inte tillåter att annan mjukvara än deras egen iPodfunktion får kommunicera på samma sätt utåt förstås, men det lär knappast hända.
Du har inte läst denna va?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31#p416831

Det fungerar att spela spotify via usb på iaf de senaste årsmodellerna.
Detta testades dock av förklarliga anledningar inte med ios4.

Nej du!
Det var ju helvetes konstigt får jag säga. Men jag får stå för min dumhet :)
Jag ska testa på min 08:a iallafall. Själva iPod/USB-adaptern jag satte in var ersatt till samma produkt som sätts i MY11 (och, gissar jag, även i MY10 och MY09) så det skulle ju kunna fungera. Men hur märker man det, dyker Spotifylåtarna upp i en separat mapp eller måste man hitta låtarna i listan?
Du kommer inte kunna se spellistor och ändra låt via stereon och/eller rattknapparna, utan måste styra Spotify via telefonen

När jag var ute och testade hos Upplands Motor så var det som att minst en låt krävdes för att USB skulle kunna initiera och hitta telefonen. Var den tom fick jag "Oläsbar"

Noterbart är att stereons display kommer visa mp3-tags från Ipod-delen och inte det som körs via Spotify - men det känns som man kan stå ut med :)

OBS! Som Brainy skriver gjordes dessa testar av förklarliga skäl med gamla OS:et
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vi har en V60 modellår 2020. Om jag skaffar […]

V90 läggs ner.

Dessa siffror går väl att få d[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?