Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av snuffe
tror den sitter en bit innan katalysatorn, på min bil ser man lambdan bara man lägger sig ner på förarsidan å kollar typ,
kolla typ vid grenröret, kan va så att grenrörspackningen e kass me.
snuffe skrev:tror den sitter en bit innan katalysatorn, på min bil ser man lambdan bara man lägger sig ner på förarsidan å kollar typ,
kolla typ vid grenröret, kan va så att grenrörspackningen e kass me.
Kan sitta på 2 ställen antingen precis under grenröret eller i framkant av katalysatorn.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
Busaman skrev:Ok tackar, ska jag köpa ny lamdasond eller är det lambdagivare det heter?
jaga inte iväg nu !!!!

larmet från lambdan betyder att bilen får för lite eller för mycket soppa vid tomgång.
( min våg visar 95 kg när jag ställer mig på den - men jag byter inte den mot en som visar mindre för det )
alltså ; det kan vara en massa andra orsaker till att du fått den felkoden och att den lagrats - den försvinner inte innan du tar ut säkringen eller batteriet - du kanske har kört bensinstopp - eller kanske t.o.m. startgasen du pratade om har orsakat problemet !

Att det krävs startgas för att starta tyder på att problemet ligger i bränsletillförseln.
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
tomgångsproblemen tyder på det kan vara en bra idé att göra;
- en rengöring av gasspjället
- kontroll/justering av tomgångskontakten
- rengöring och uppsmörjning av "tomgångsventilen"
- samt slutligen en kontroll av tjuvluft vid insuget.
börja med detta - det är enkla billiga åtgärder som åtminstone tar bort några tänkbara felkällor !
/emwtur
av Busaman
Tog loss tomgångsventilen, sliden verkade röra sig lätt, rengjorde, smorde med 555 monterade tillbaka, alla gummislangar förefaller hela. Kollade gnistan på stiften, verkade ok. Startade med startgas, sprayade med startgas runt insug och spjällhus. Tomgången ca 900 rpm så länge den är kall.

Då motorn börjar bli varmare efter 3-5 min så börjar tomgången svajja mellan 600-900 rpm, när jag då drar ur kontakten till luftmassemätaren så stabiliserar sig tomgången direkt på 900 rpm. När jag sen sticker i kontakten i lmm så stannar motorn direkt?! ?:-/
Användarvisningsbild
av emwtur
När du rycker kontakten till LMM så går styrsystemet in i ett "nödläge" så det säger inte så mycket.
kolla/justera spjäll-lägesgivaren
och kolla hur svart det är vid gasspjället , rengör vid behov !
Du skall ha ett "testläge" på motorstyrningen som du kommer åt via felkodsdosan.
Sök på forumet !

/emwtur
Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]