Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte
Hej!
Bytte vattenpump i helgen och bilen spann som en katt. Såg tätt och bra ut. Dagen efter började det dock pissa där det röda röret går in i pumpen. Efterdrog lite men det fortsatte att läcka. Här på forumet läste jag någonstans att det "kan laga sig själv" om man bara väntar lite. I måndags eftermiddag/kväll blev det plötsligt kruttorrt och fint trots flera starter och stopp. Lyckan blev dock kortvarig och under tisdagen var det lika illa igen och nu lär jag behöva riva ner skiten igen om inte någon har någon universallösning.
Jag gjorde rent röda röret från gammal skit men kanske inte tillräckligt bra. Några tips någon?

Matte
Matte skrev:Hej!
Bytte vattenpump i helgen och bilen spann som en katt. Såg tätt och bra ut. Dagen efter började det dock pissa där det röda röret går in i pumpen. Efterdrog lite men det fortsatte att läcka. Här på forumet läste jag någonstans att det "kan laga sig själv" om man bara väntar lite. I måndags eftermiddag/kväll blev det plötsligt kruttorrt och fint trots flera starter och stopp. Lyckan blev dock kortvarig och under tisdagen var det lika illa igen och nu lär jag behöva riva ner skiten igen om inte någon har någon universallösning.
Jag gjorde rent röda röret från gammal skit men kanske inte tillräckligt bra. Några tips någon?

Matte
Kan röret möjligen vara skadat?

annars är det nog att göra om och du får nog skaffa nya packningar också. Man måste vara mycket noga med att de ytor som skall täta är rena och jämna.

Man skall rengöra skruvgängor och skruvhål från rost och gammalt tätningsmedel.
Kolla att den nya pumpen verkligen är likadan som den gamla.
Ta bort gamla packningsrester med en packningsskrapa eller en spackel med perfekt kant så att du inte repar tätningsytan.
Rengör alla tätningsytor med thinner eller aceton.
Stryk tätningsmedel på den sida av packningen som skall vara vänd mot motorn.
Stryk ett tunt lager tätningsmedel på den nya pumpens tätningsyta och passa sedan noggrant in packningen mot pumpen.
Montera rörtätningen och sätt försiktigt dit pumpen.

Sen är det skruvandet kvar

Hoppas jag inte glömde något :)

Mvh GK
Tack för ditt svar GK!
Blir till att göra ordentligt rent (trodde jag hade gjort det). Vad är det för tätningsmedel du skriver om?
Blev också lite fundersam när jag köpte nya bultar på Volvo - de gamla hade skallar som var avsedda för 10:ans nyckel, medan de nya hade 8:skallar. Gick inte alls att dra så hårt som jag hade önskat. Är det meningen att man ska behöva dra skruven vid röda-röret överhårt eller räcker det med bara "hårt"?

Matte
Matte skrev:Tack för ditt svar GK!
Blir till att göra ordentligt rent (trodde jag hade gjort det). Vad är det för tätningsmedel du skriver om?
Blev också lite fundersam när jag köpte nya bultar på Volvo - de gamla hade skallar som var avsedda för 10:ans nyckel, medan de nya hade 8:skallar. Gick inte alls att dra så hårt som jag hade önskat. Är det meningen att man ska behöva dra skruven vid röda-röret överhårt eller räcker det med bara "hårt"?

Matte
Du har troligen fått fel bult. :-O) Dumma Volvo :D

Allt är relativt, men hårt borde räcka. :)

Mvh GK
Nja, jag har nog fått rätt bult. Stod själv och kollade på datorskärmen på sprängskissen och tror att damen bakom disken tog rätt bult. Bulten passar ju till muttern (till de två pinnbultarna) så dimensionen är ju rätt. Men förmodligen har Volvo bytt fabrikat hos leverantören och så har det blivit en 8-skalle istället - en förändring till det sämre.

Matte
Matte skrev:Nja, jag har nog fått rätt bult. Stod själv och kollade på datorskärmen på sprängskissen och tror att damen bakom disken tog rätt bult. Bulten passar ju till muttern (till de två pinnbultarna) så dimensionen är ju rätt. Men förmodligen har Volvo bytt fabrikat hos leverantören och så har det blivit en 8-skalle istället - en förändring till det sämre.

Matte
Håller med , kom på att jag inte svarade på din fråga om tätningsmedel, det finn speciell gucka man stryker på för att förbättra tätning, en biprodukt till detta är att packningen fixeras under monteringen. Jag kan se burken med medlet framför mig men kan inte komma på vad det heter (det blir så när man kommer över 60 :D :D ) kolla i nörmaste tillbehörsbutik där finns säkert den här tätningsvätskan som man kan stryka på packningen..

Mvh GK
Det där röret är ju lite lurigt, om flänsen som skruven sitter i är lite böjd så får man ju inte fullt tryck på packningen så att säga. Kolla så att plåtbiten är rak, 90 grader mot själva röret.

De går att få ur röret från pumpen utan att ha bort pumpen om du vill slippa de, röret sitter med en till skruv på blockets sida bara. Och ha på rikligt med tätningsmedel när du sätter i skiten igen, jag kör med blå loctite silicone och det blir tätt som fan ;)
Tack ska ni ha för era svar!
Tror jag ska göra ett försök med att bara lossa röret - pumpen tätar ju bra i övrigt. Antar dock att det blir ett helvete att lossa skruven i blocket - är väl svårt att komma åt? Ska köpa Loctite och prova med det.
Matte
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]