Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av lowi75
Ska välja tjänstebil nu till sommaren och undrar vad ni har för erfarenheter. Vi kan inte bestämma oss =(.
Vi jämför en V70 2,0 D3 och en V70 FT R-design.
Dieselns förmånsvärde är ca 4-500 kr netto mer i månaden än FT.
Kör man hem det på förbrukningen tror ni? Vi gör ca 2000 privata mil / år.
Att FT är skönare att köra och att inredningen är häftigare men om man bara ser till kronor och ören, ??
Vi har kört både och och pratar man med bilförsäljare så anser dem att man tjänar på Diesel om man kör 1600 privata mil på ett år men stämmer det verkligen?
Jag är rädd att FT drar runt litern och till och med över och är rädd att det ska bli dyrt med det också.

Snälla, alla råd välkomna!!!!

Vilket I-landsproblem!!!!
av Larzan
Om man räknar i kronor.

Lågt räknat, och efter dagens bränslepris på Etanol och diesel.
Ca 15000kr kommer bränslet att kosta per år för diesel.
Ca 23000kr kommer bränslet att kosta per år för etanol.

Aldrig köpt ny bil, kan inte säga något om fordonsskatten om den är borta de första åren.

Personligen älskar jag dieselns karaktär numera efter att ha kört bensinare sedan åttitalet med varienade motorer.
Istället för att tanka Minst en gång i veckan, och se denna förbaskade räknare stanna på ca 800kr Varje vecka, så tankar jag numera för knappt 700kr varannan, var tredje vecka.
Jag har mer än halverat bränslekostnaden mot bensin.
Många, inte alla, som köpt flexifuel kör på bensin, för en mindre total månadskostnad på bränslekontot.

Service, tycker mig ha läst att det är tätare service på flexifuel bilar. Det finns säkert mer om det på forumet, och det kommer säkert att fyllas på här i din tråd.

Jag är För diesel.
Mindre bränsleåtgång, trevlig karaktär speciellt med automat det har gett mig ett mer avkopplat körsätt.
Vridmomentet det är underbart att ha nästan full kraft ifrån start.
Sitter dieselvärmare i den? Då är du sladdlös på vintern och alltid varm bil.

Tja, det var lite vad jag tycker och har upplevt med diesel vs bensin.
av lowi75
Hej

Tack för ditt resonemang Larzan.

Vi behöver inte tänka på vad skatten kostar, inte heller när man gör service för allt sånt står företaget för som tur är. Det som är lite krångligt att räkna ut är ju hur skatte-förmånerna beräknas vad gäller förbrukning.
Bilhandlaren säger att om man kör mer än 1600 mil privat så lönar sig dieseln men enl våra beräkningar lönar det sig inte föränn 3000 privata mil, dieseln kostar ju mer i förmånsvärde varje månad än vad FT gör.
Det som är så konstigt att det är ingen på företaget som valt diesel, även fast vi får välja den så att säga.
Blir grill i huvudet på oss! ???

Nån mer som har erfarenhet av kostnader?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag kan bara säga att E 85 kostar inte så mycket som i Larzans exempel. I dag kostar E 85 8,99:- på obemannad station. Så snarare 19.700:- på 2.000 mil Att inga på ditt företag valt diesel har nog sitt ursprung i att fortfarande har du vissa fördelar med miljöbil.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Tänk på att etanolens förmånsvärdesreducering sannolikt försvinner 2011. Efter detta vet man ju inte vad som händer.
av lowi75
Tack för era svar!!!

Reduceringen gäller väl hela 2011 eller har jag fattat fel?
Ja sen efter att det slutat gälla så borde ju dieseln vara billigare, men då har vi ju fått 1½ år med lägre pris.
Men alltså, sätena i den vanliga bilen (diesel-bilen som vi jämför med) är ju inte skön, om man jämför med R-design. Vi har ju förmånen att välja R-design nu, så stolarna är utformade lite bättre så man sitter skönare i den.
Men kr och ören känns viktiga också.

Jag blir galen på detta velande, mer erfarenheter??
av Lövet
Reduceringen jag pratar om är själva förmånsvärdet, inte drivmedlet.
Användarvisningsbild
av SvenB
lowi75 skrev:En fråga till som jag glömde:

Om man väljer FT och kör på bensin så är det väl en reducering av förmånsvärde (den fasta) och inte själva drivmedlet?
Förstår inte varför du skulle köra på bensin. Det är 1.30/mil billigare att köra på etanol i dag.
av MattiasD
Du kan också se fram emot 20 öre/l i höjd dieselskatt nästa år, och ytterligare 20 öre 2013. Lägg därtill att dieseln alltid går upp mycket i pris under högkonjunkturen. Och allt pekar på att vi går mot bättre tider. Så du kan knappast använda dagens dieselpris vid dina beräknar utan istället ett antaget snittpris de kommande 3 åren. Etanol ger 79% i miljönytta jämfört med diesel. Sedan är frågan, vill de ge fortsatt stöd åt oljeindustrin eller stödja förnybara drivmedel?
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]