Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av detraw
Hej,

Jag sitter här och kollar på blocket vilken bil man ska satsa på. Jag skulle vilja ha en turbomatad med lite krut i, gärna med trimmöjligheter.

Vilken skulle ni välja? S40 T4, S60 T5 eller S80 T6? Vilken är det mest drag i och vilken är roligast att köra?

Jag vet att det är ganska stor skillnad storlek/pris mässigt på bilarna...

/Daniel
Jo det är ju sant. S60 T5 känns faktiskt riktigt fräsch, man får inte samma 90-tals känsla som jag tycker man kan få av S40 T4:an ibland...

S80 T6 kommer bara med automat va? Då kanske det inte är rätt bil oavsett...

Jag har inte testat en S60 T5, hur känns den jämfört med S40 T4? Är det stor skillnad på de två? S60:n väger ju lite mer men den större turbon väger kanske upp det?

/Daniel
S80 T6 är en skön långfärdsräser, och visst finns potential om man vill börja vässa lite, men dem är för stora hela enkelt, sen har dem ju lite mer vikt att släpa på. Sak du åka långt och fort ja, men ska du ut på banträffar eller så nej... då är det fel utgångspunkt. Finns enbart med automat, vilket väl kan vara både för och nackdel beroende på. Noterbart är dock att om man har värre planer så kostar det styggt med flis att uppgradera lådan så den håller.

S60 T5 är inget dumt alternativ. Finns ju en hel del roligt till dem och dem har ju potential. Jäkligt nöjd med min fast det bara är en 2,4T.

S40 T4 är jag lite kluven till. Dels så gäller det att hitta ett fint exemplar och dels så känns dem plastiga och billiga på nåt vis. Men hittar man en fin och kan bortse från det så går det att bygga nåt roligt av dem. Minsta motorn i gängen vilket kan vara en bgränsning beroende på vad man söker i effektväg, men å andra sidan klart lättast med.
Sambon håller på att ta körkort så vi behöver en manuell, dessutom är det ju dumt att hon kör automat direkt efter hon tar kortet, man behöver ju en del mängdträning. Så vi kommer ha manuell ett tag till i alla fall. Ingen S80 alltså...

S60 blir bara mer och mer lockande, får bli till att testköra en för att se hur de känns. Man kanske till och med ska kolla på nån 2,4T också...

Jo S40 T5 ligger lite för dyrt, sen vet jag inte riktigt vad jag tycker om deras mittkonsol....

Tackar så mycket för era väldigt uttömmande svar!

/Daniel
detraw skrev:S60 blir bara mer och mer lockande, får bli till att testköra en för att se hur de känns. Man kanske till och med ska kolla på nån 2,4T också...
T5:an är ju ett bättre utgångsläge om man vill trimma. Men 2,4 / 2,5T är ju lite roligare till vardags då den inte är lika beroende av laddtryck som T5. Men å andra sidan har 2,4T en väldigt tråkig karaktär, men den tål att tänkas på.
Roligast är garanterat en R som står för refined = förädlad, förfinad.. :D
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]