Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Klar bästa är att köpa en felkodsläsare från tex BSR, den fungerar till skillnad frå de flest program man kan ladda ner.

För övrigt har vi medlemmar rabbat på BSR:s felkodsläsare.
Har en själv och den fungerar klockrent kostade ca 1200:- (för ett år sedan).

Lastgallret passar INTE!
Men själv föredrar jag orginal nätet (somsitter i ryggstödet), tar ingen plats när det inte används och skrammlar inte.
av lundsbrunn
oki det funkar inte bra när man har två labradorer...

men vore snällt om nån förklara mer om de fel texterna som kan komma upp.
å vad man ska göra då...

när man byter länkarm på v70n motse man göra hjul inställning då?
är det nån som har ett sån program som jag kan få vore snällt..

och är det nån årsmodell man inte ska köpa??
av Fred
Cedrix skrev:...själv föredrar jag orginal nätet (somsitter i ryggstödet), tar ingen plats när det inte används och skrammlar inte.
Man ska inte lura sig själv och tro att det inbyggda nätet stoppar några grejer som kommer flygande vid en krock...möjligen lite lösa kläder eller kuddar. Vill man vara säker på att inte skadas av tunga, hårda, grejer från skuffen är lastgallret det enda som gäller! Dessutom har jag aldrig hört mitt galler så att det skallrar är lite missvisande. Kanske hade du inte monterat det på rätt sätt...

Mvh
/Fred
av lundsbrunn
oki det funkar inte bra när man har två labradorer...

men vore snällt om nån förklara mer om de fel texterna som kan komma upp.
å vad man ska göra då...

när man byter länkarm på v70n motse man göra hjul inställning då?
är det nån som har ett sån program som jag kan få vore snällt..

och är det nån årsmodell man inte ska köpa??
av Tartryffel
Du frågar samma sak om och om igen. Lugna dig så kanske du får svar.
Byter man länkarm så gör man hjulinställning. Årsmodell spelar ingen större roll längre, problemen på de tidiga bilarna har redan dykt upp och åtgärdats (frånsett gasspjället, men även det är i de flesta fall bytt numera).
Feltexter, ingen aning vad du pratar om. "Slut på spolarvätska" är ett felmeddelande, är det såna du menar?
Användarvisningsbild
av Nexus
som sagt man kan aldrig förutspå om det kommer upp något felmedelande men gör det så kan du läsa av det själv eller så svänger du förbi volvo och ber de kolla.
Årsmodel är inte det viktigaste utan hur bilen är skött. Finns många välja på så köp inte första bästa utan prova runt flera och jämför. Då vet du hur en fräch bil känns mot en sliten.
Lastgaller brukar finnas titt som tätt på blocket så det är inga problem få tag i.
av Tartryffel
Det är skillnad på felmeddelande och felkod. Många felkoder ser du aldrig spår av i displayen, det kan vara saker som att ena motorn till spegelglaset gått trögt vid ett tillfälle, en avvikande temperatur nånstans, en sensor som tillfälligt inte lämnat signal. Sånt talar inte displayen om, men det syns hos Volvo.
Felmeddelanden kan vara allt ifrån att spolarvätskan är slut (sätter ingen felkod) till stora motorfel "stanna bilen omedelbart" (sätter felkod).

Varken felmeddelanden eller felkoder tas upp i Haynesböckerna, men det är verkligen ingenting du behöver vara orolig över. Sätt av en dag och provkör några olika V70 hos handlare, där är bilarna (nästan alltid) tillfixade och därmed av jämnare standard när du ska jämföra. Ska du provköra privat är du dels en lätt irriterande person eftersom du bara ska köra, inte köpa, dels kan du råka på en skitbil som är pedantskött och som därför känns bra, medan du på nästa ställe missar en potentiell kanonbil för att ägaren inte orkat dammsuga den eller städa ur efter hunden, typ.
av lundsbrunn
oki jag ska köpa en på volvo..

om man lämnar in bilen på volvo för kamrems byte gör dom en felsöknig med då?

när man ska byta olja å så tänds bara den röda triangel då eller vilken tänds?
Senast redigerad av 1 lundsbrunn, redigerad totalt 0 gånger.

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]