Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niccke
Vet att detta har behandlats i tidigare trådar men jag har inte hittat nåt bra svar på min fundering så jag provar med en ny tråd. Jag vill byta olja i vinkelväxeln och enda stället är ju via nivåpluggen, dock tycker jag det verkar svårt att suga ut oljan den vägen då det är knöligt att få in en slang där för att suga ut oljan. Någon som har gjort det och kan dela med sig av goda tips på hur man gör?
Användarvisningsbild
av ketto
är väl att suga ut oljan som gäller om du inte vill ta ner den! Inget enkelt projekt men har man inte tummen mitt i handen så, så är de bara att köra på!

Så trångt är de väl inte för att kunna suga ut oljan!

Den inringade är oljenivåpluggen!

Bild
av Niccke
Nä ja det ser ju inte så knöligt ut, men jag har ett svagt minne av att det var klurigt att få ned en slang där, vill minnas att jag försökte i samband med oljebyte i växellådan men att det inte fanns så mycket rum innanför pluggen, men jag skall pröva i kväll, har inköpt dyr volvo olja så nu måste det gå. :D
av Niccke
Oljan bytt! Gick rätt smidigt och det var inga problem att suga ur oljan, det var knöligare att fylla på eftersom man vill ha ned olja innan för drevet eller vad det nu är som sitter direkt innaför pluggen. Jag vände på slangarna på pumpen så att den sög med den tjocka och pumpade in med den tunna, lite jobbigt för 200 kronors pumpen från Jula men den klarade det nästan hela vägen, precis när det började rinna ur nivåhålet brann av/på knappen upp pga överbelastning :) Men alla krig har sina offer, denna gången en knapp...
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag bytte idag olja i vinkelväxeln på en XC70 och det var väldigt enkelt med en bra oljesug.

För er som ska göra det kan jag rekomemndera denna oljesug på Jula, Allt man behöver följer med den.
Mellanstorleken på slangen som följer med suger man ut oljan med och den tjocka slangen fyller man på med.
Det var bara ut suga upp oljan direkt ur oljeflaskan vid påfyllning av vinkelväxeln.
Pluggen på vinkelväxeln är en vanlig 13mm, Se bara till att köpa en ny kopparbricka till den.

http://www.jula.se/oljebytarpump-650207
Laddningslucka

Testa med att trycka på central lås/l&[…]

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]