Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har du kollat så kamremmen är hel? : > På b21:er så går ju inte ventilerna i kolvarna så motorn dör bara.

Tänkte på det i och med att du har bytt allt i tändväg men ändå inte får gnista, då kanske inte rotorn snurrar ;)
av mf7495
bensinskalle skrev:Har du kollat så kamremmen är hel? : > På b21:er så går ju inte ventilerna i kolvarna så motorn dör bara.

Tänkte på det i och med att du har bytt allt i tändväg men ändå inte får gnista, då kanske inte rotorn snurrar ;)
jo den är hel, och allt i motorn snurrar, samt att det kommer nån avgasknall ibland, men tändningen är fortfarande helt död
av mf7495
bensinskalle skrev:Ta då en multimeter och mät, från matarkablarna till tändspolen och steg för steg framåt för att hitta vart strömmen försvinner =/
det har ja redan gjort, det är runt 12volv överallt :S
Användarvisningsbild
av Ståhl
har för mig att det sitter förkopplingsmotstånd på dom där.
kollat så det är okej?

Kan vara jordfel också.
Kolla jordkabel till motorn och alla andra tänkbara jordkablar.

Du kan även prova med andra stift.

har varit med om liknande förrut, även fast stiften var nya så gav dom ingen gnista. Då tog jag ett begagnat mopedstift som legat i säkert 10 år, och det gav gnista direkt.
Har även haft liknande problem med tändhattar som har störningskydd. Då visade det sig vara störningsskyddet som krånglade till det, då smällde jag på tändhattar utan störningskydd och motorn gick som en dröm. :wink:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
mf7495 skrev:
bensinskalle skrev:Ta då en multimeter och mät, från matarkablarna till tändspolen och steg för steg framåt för att hitta vart strömmen försvinner =/
det har ja redan gjort, det är runt 12volv överallt :S
Hela vägen fram till tändstiften?

Jag är inte så överdrivet insatt i just tändningen tyvärr så kan inte uttala mig så mycket mer... Men har du kollat så rotorn snurrar ordentligt också?
av mf7495
Ståhl skrev:har för mig att det sitter förkopplingsmotstånd på dom där.
kollat så det är okej?

Kan vara jordfel också.

har varit med om liknande förrut, även fast stiften var nya så gav dom ingen gnista. Då tog jag ett begagnat mopedstift som legat i säkert 10 år, och det gav gnista direkt.
Har även haft liknande problem med tändhattar som har störningskydd. Då visade det sig vara störningsskyddet som krånglade till det, då smällde jag på tändhattar utan störningskydd och motorn gick som en dröm. :wink:
ska kolla med andra stift! :) men alla stiften borde ju inte va sönder både dom gamla och nya eller?
ska kolla dedär med tändhattarna :)
Användarvisningsbild
av Ståhl
mf7495 skrev:
kollat så det är okej?

Kan vara jordfel också.

ska kolla med andra stift! :) men alla stiften borde ju inte va sönder både dom gamla och nya eller?
Man vet ju aldrig faktiskt, beror väl lite på kvalitén på stiften du köper.. köper du dom på feltema eller motsvarande så skulle jag inte hoppas för mkt att dom fungerar som dom ska.. Men annars så borde dom inte fela.
av mf7495
Ståhl skrev:
mf7495 skrev:
kollat så det är okej?

Kan vara jordfel också.

Man vet ju aldrig faktiskt, beror väl lite på kvalitén på stiften du köper.. köper du dom på feltema eller motsvarande så skulle jag inte hoppas för mkt att dom fungerar som dom ska.. Men annars så borde dom inte fela.
hmm okej, men feltema har ja inte köpt något på bara "märkesdelar"
Användarvisningsbild
av gnestakalle
mf7495 skrev:
hmm okej, men feltema har ja inte köpt något på bara "märkesdelar"

När du bytte tändspole, satte du tillbaka kablarna rätt på spolen?

Mvh GK

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]