Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Ja som frågan i tråden. Jag håller på att hjälpa min son och hans sambo att köpa en bil och hon är rätt liten (kort) och vill ha en bil som både är krocksäker, tillförlitlig och som hon sitter lite högt i så att hon ser och eftersom det är hon som kommer att köra bilen mest. Vi kollade på en MB 170cdi idag som jag gillade en 02-a som gått 16000mil, både hon och jag tyckte den funkade bra, men trots det lite osäker på bilmodellen eftersom den välte osv. men som jag inte ser som ett hinder numera eftersom dom fick massor att rätta till efter det.
Finns den någon här av er mina kära vänner som har erfarenhet av dessa bilar och som kan ge mej lite tips och råd, dels om bilen som sådan och om vad man ska titta efter. Den vi kollade på hade full servicebok och tre ägare vilket i princip betyder att den bara har haft en ägare från början (bilfirman, Ägaren och nuvarande försäljare) om man tänker som jag.
Ja, skatten är hög men den kommer antagligen att få gå ganska många mil om året så att det jämnar nog ut sej.
Är detta ett alternativ?
Kom med lite feedback eftersom bilen antagligen finns kvar på bilfirman på måndag och om allt stämmer så kan det kanske blir affär.
Är det ett dåligt köp eller ett bra köp. Ja visst ja, priset är 50000:- och den har det mesta i utrustning och har automat och som verkar funka helt ok. jag kände inte ens att den växlade.
Vi har kollat på flera Volvo V40, men där sitter hon för lågt tycker hon, så det måste bli någon lite mera högbyggd bil som den vi kollade idag. Ja den ska helst inte kosta över 50000:- heller eftersom det är vad dom har att lägga kontant och inte vill sitta med mera skulder än dom har.

Så kära "Jag Rullar" vänner Hjälp mej nu med tips om det är rätt eller fel. ?:-/ ??:-/
Användarvisningsbild
av Variosboy
Såg något bilprogram häromdagen där man testade modellen. och de tyckte att man så långt man kunde skulle låta bli att köpa de första årsmodellerna tills uppdateringen kom, innan den så var det tydligen många fel på bilarna, många kostsamma fel..
Vet dock inte när de gjorde första stora förändringen av modellen, men det lär väl varit efter ett par år eller tre!?!?
Användarvisningsbild
av Brainy
De första är ju dessutom onödigt tunga pga dubbelgolv då man hade fått för sig att man skulle göra någon miljövariant som sedan aldrig blev av.

Jag tittade på en sådan till frun för några år sedan men avstod efter att ha hört mig för lite, men jag kan banne mig inte komma på ett endaste argument till att jag lät bli nu :oops:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
vetten skrev:Ja som frågan i tråden. Jag håller på att hjälpa min son och hans sambo att köpa en bil och hon är rätt liten (kort) och vill ha en bil som både är krocksäker, tillförlitlig och som hon sitter lite högt i så att hon ser och eftersom det är hon som kommer att köra bilen mest. Vi kollade på en MB 170cdi idag som jag gillade en 02-a som gått 16000mil, både hon och jag tyckte den funkade bra, men trots det lite osäker på bilmodellen eftersom den välte osv. men som jag inte ser som ett hinder numera eftersom dom fick massor att rätta till efter det.
Finns den någon här av er mina kära vänner som har erfarenhet av dessa bilar och som kan ge mej lite tips och råd, dels om bilen som sådan och om vad man ska titta efter. Den vi kollade på hade full servicebok och tre ägare vilket i princip betyder att den bara har haft en ägare från början (bilfirman, Ägaren och nuvarande försäljare) om man tänker som jag.
Ja, skatten är hög men den kommer antagligen att få gå ganska många mil om året så att det jämnar nog ut sej.
Är detta ett alternativ?
Kom med lite feedback eftersom bilen antagligen finns kvar på bilfirman på måndag och om allt stämmer så kan det kanske blir affär.
Är det ett dåligt köp eller ett bra köp. Ja visst ja, priset är 50000:- och den har det mesta i utrustning och har automat och som verkar funka helt ok. jag kände inte ens att den växlade.
Vi har kollat på flera Volvo V40, men där sitter hon för lågt tycker hon, så det måste bli någon lite mera högbyggd bil som den vi kollade idag. Ja den ska helst inte kosta över 50000:- heller eftersom det är vad dom har att lägga kontant och inte vill sitta med mera skulder än dom har.

Så kära "Jag Rullar" vänner Hjälp mej nu med tips om det är rätt eller fel. ?:-/ ??:-/
Jag har en del info angående dessa bilar från kollegor inom taxi och vad dom säger är att den känns inte helt stabil på motorvägen. Men om den skall användas för närtrafik så kan det nog vara ett OK köp.

Mvh GK
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]