- lör 19 jun 2010, 12:24
#419998
Generatorn är en trefas växelströmsgenerator. För att likrikta spänningen används ett antal dioder.
Rotorn behöver magnetiseras för att generatorn skall fungera och det är strömmen genom laddningslampan som ser till att generatorn börjar ladda. Så en växelströmsgenerator laddar normalt inte utan fungerande laddningslampa!
För att reglera hur mycket generatorn skall ladda finns en laddningsregulator (typ max 14 V).
Funktionen på laddningsregulatorn går inte att kontrollera på annat sätt än genom provkörning av generatorn. Priset på regulatorn är förhållandevis lågt och enklast att byta på ren chansning.
Lyser inte laddningslampan vid stillastående generator så får man börja med att felsöka tillhörande krets. Men det hoppar jag över hur.
Undersök om laddningslampan är hel, att den har rätt effekt och att den har matning (12V).
Det är relativt enkelt att testa sin lösa generator:.
1. Spänn fast generatorn ordentligt i dess fästöron.
2. Anslut ett en tjock kabel mellan B+ och pluspolen på ett bilbatteri.
3. Koppla en glödlampa på MINST 2W mellan D+ och B+
4. Koppla samman batteriets minuspol med generatorns chassi
5. Sätt lämplig hylsa i borrmaskinen och dra runt generatorn. Varvet bör överstiga 2000 varv.
När generatorn börjar ladda skall glödlampan slockna och man känner tydligt hur det bromsar.
Koppla aldrig loss batterikablarna när motorn går, då kan generatorn skena iväg och ge mycket hög spänning.
B+ = Batteri +
Batteri jord till chassit /karossen
D+ = lampan (känner av att strömriktning är ok och slocknar då)
D1 även till regulator
Men då måste du skriva vad du har för utgångar så blir det lättare att svara
(ni skriver stift "61". Står det inte D1 (D=dynamo))?
xc70, D5, Automat, + wide glide i garaget