Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaptennilsson
Hej!
Är sugen på att bli Volvo V70 ägare. :-)-)
Är sugen på en V70 AWD från 1999. Den har gått 14400 mil och har en ägare, fullservad på Volvo.
Bilen är nyservad och nybesiktigad.

?:-/

Vad behöver jag tänka på? "Köpråd"
Användarvisningsbild
av taxi
Har hört att det kan bli dyrt med just AWD om man inte har koll på däckslitage, får inte bli för ojämnt! Och just AWD har väl också "nivåmatic" eller vad det nu heter, jag tolkar det som dyrt fjädrings/stötdämparsystem bak.
Kommer säkert rättelser här snart, lycka till!
av kaptennilsson
taxi skrev:Har hört att det kan bli dyrt med just AWD om man inte har koll på däckslitage, får inte bli för ojämnt! Och just AWD har väl också "nivåmatic" eller vad det nu heter, jag tolkar det som dyrt fjädrings/stötdämparsystem bak.
Kommer säkert rättelser här snart, lycka till!

Ok, alla tips idér tankar är välkomna.

Är det bättre att satsa på en V70 utan AWD? Finns en V70 automat -99 i Götet....
Användarvisningsbild
av CP2
AWD är en himla bra bil, jag fullkomligt älskar min. MEN hylsan i vinkelväxeln kommer förr eller senare vara i behov av ett byte, skulle tro att med de milen som finns på din påtänkta kärra kan det snart vara dags. Hylsan på min bil är bytt 2 ggr med 24000 mil på mätaren. Även vinkelväxeln avgick med döden i vintras med ett byte som resultat. En inte helt billig och en inte helt angenäm historia. Som tidigare nämts ska man vara försiktig med sina däck, man ska köra med samma typ av däck runtom och hålla koll på slitage så att det är så jämt slitet som möjligt runt om. Bilen som sådan är dessutom betydligt tyngre än en vanlig V70, drar mer bensin och så vidare. Bakvagnen skiljer sig markant från vanliga AWD, inte samma bromsar, fjädring osv. vilket gör det lite mer besvärligt att drälla in på Biltema efter delar. AWD har sina bekymmer men det har vanliga V70 också.
av volvofantast
Jag hade satsat på en vanlig v70,dom kan ju gå sönder också men du slipper bekymmra dig om fyrhjulsdriten pajar som den gör för eller senare på en awd.
av VXC70
awd är underbar på vintern, alla som säger att den driver dåligt har inte testat fan den driver när den behöver går att slänga ut den på sladd så som cross country ägare som man är så älskar man vintern :D
ska man ha vanliga V70 så ska man inte satsa på typ 97an då skulle jag hellre satsa på typ 99 och 00 då jag gissar dom blev trevligare, brukar köra en 97a ibland å jag upplever en enorm skillnad när jag kliver över i min V70XC -00.
Användarvisningsbild
av nolimits
VXC70 skrev:awd är underbar på vintern, alla som säger att den driver dåligt har inte testat fan den driver när den behöver går att slänga ut den på sladd så som cross country ägare som man är så älskar man vintern :D
ska man ha vanliga V70 så ska man inte satsa på typ 97an då skulle jag hellre satsa på typ 99 och 00 då jag gissar dom blev trevligare, brukar köra en 97a ibland å jag upplever en enorm skillnad när jag kliver över i min V70XC -00.
Vad skiljer en (vanlig) V70 -97 från en (vanlig) V70 -99 om det inte är fråga om en överlappningsmodell till den nyare serien V70 N !?.
Användarvisningsbild
av CP2
kaptennilsson skrev:Det blev en V70 GLT Greyline 1999 med 12000 mil på mätaren. Kanonskick! :lol:
Bara en tidsfråga innan du är här och frågar om än det ena, än det andra.....:-)
av kaptennilsson
CP2 skrev: Bara en tidsfråga innan du är här och frågar om än det ena, än det andra.....:-)

Oj, den kommentaren känndes inge bra... :-O) ?:-/ ??:-/
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]