Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Kul att det finns fler än jag som tillbringar lite tid av sin ledighet med altanbygge :-)-) Var just på väg ut för att fortsätta då himlen öppnade sej så nu får jag väl vänta någon dag med att fortsätta ?:-/
Scania skrev:Ser riktigt bra ut! Och snabbt jobbat! Nu får vi bara hoppas på en varm och solig sommar också!
Tackar! Ja det får man hoppas
vetten skrev:Kul att det finns fler än jag som tillbringar lite tid av sin ledighet med altanbygge :-)-) Var just på väg ut för att fortsätta då himlen öppnade sej så nu får jag väl vänta någon dag med att fortsätta ?:-/
Ja den gamla va alldeles för liten men jag har sagt att aldrig att jag ska bygga ut den för det är bara en hyreslägenhet som jag inte vill lägga ner arbete på men nu vart det så iaf, hyresvärden stod ju materialet.

Jag hade tur attt jag vart klar i går för nu regnar det

Den tog sammanlagt 3 eftermiddagar hade gått fortare om man hade lagt fler timmar/dagar på den men jag är nöjd.

Men det va lite jobbigt med att springa med skottkärrorna, vart ju några stycken och ett jäkla skruvande också. 4 lådor skruvar/250st
Jag lyckades att få upp reglarna idag innan det började regna igen så nu återstår bara utbyggnaden eftersom jag tänker förlänga lite. Hoppas solen skiner imorrn så att vi kan fixa det så att man äntligen kan få börja att spika fast golvet :-)-)
Jag ska också försöka att få upp lite bilder på hur det var och hur det blev efter :mrgreen:
Jag vill på inget vis förta glädjen över ett slitsamt hemmaprojekt.

Men jag undrar allra diskretast om det är optimalt att lägga alla skarvar på samma ställe? Eller är det en synvilla på bilderna?

I min enkla "snickarvärld" har jag fått lära mig att skarvarna ska fördelas, så en optimal bärighet erhålls. Naturens krafter är ju inte alltid snälla.

Det är ju inget kul att göra om arbetet efter något år då materialet "satt" sig.

Sedan hade jag nog använt Lecablock, och sedan lagt tjärpapp på Lecablocket för att sedan ställa bärlinan på denna. (Om man nu inte gjuter plintar.) Detta för att slippa problem med markfukten.

Men vad sjutton. "Tanten" kanske kommer på att du ska bygga uterum om något år, så då är det dags att göra om igen. :wink:
Ja vad ska jag säga, mitt första bygge så det är ju klart att det inte är perfekt.

Jag har inte kunnat hitta nån information om att det skulle vara sämre bärmässigt med skarvar på samma ställe utan bara att det anses fulare med skarvar på samma ställe.

Fukten kommer inte bli ett problem, dom gamla bärlinorna/reglarna har legat så i 10år+ utan fuktskador så nog kommer det att funka och även om det skulle mot förmodan bli fuktskador så dröjer det många år och vem vet om man bor kvar här då

Nåt uterum kommer det aldrig att bli :wink:
Jäkla bra gjort o snyggt resultat!
Om några år blir det dax för mej med. Fast då funderar jag på att dra igång "Snubbar som jobbar"-igen :-) Alternativt skaffa tum-skydd; jag är inte vän med verktygen.

Nu vill vi bara se en bild på snickaren, klunkandes en öl, så får bygges anses gödkänt! :-)-)

M V H
---> Matz
Tack matzen.

Samma här,inte heller vän med verktyg så tummen va en aningen öm efter allt skruvande när man höll skruvarna på plats vid skruvandet.

Är nog därför jag varken skruvar bilar eller vart hantverkare.

Hehe ska se om det kan bli en sån bild bara vädret tillåter
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]