Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad tycker du om skränande fåglar i din närhet?

Fåglar är fina djur oavsett, rör dom inte!
2
7%
Lite måsskit i pannan dör ingen av...
Inga röster
0%
Fåglar...ehh..jag har sett Kronfågel i ICA:s frysdisk..?
Inga röster
0%
Ett otyg! Ta kål på eländet hur som helst!
27
93%
Sedan 2 år tebax har fiskmåsarna/gråtrutarna hittat till sommarstugan. Skränar och skitar ner. De börjar dessutom bli närgångna.. Det har blivit ett problem alltså.
Hur f*n blir man av med patrasket??

Har provat följande:
*Letat efter boet utan resultat (så man kan sticka hål på äggen så det inte blir några nytillskott)
*Lagt ut T-spritsindränkt bröd (de j*vlarna vinglade inte ens och några åt inte)
*Satt ut folie och blänkande cdskivor på bryggan (funkade i typ 2 dagar)

Funderar på följande åtgärder:
*Preparera bröd med tandpetare
*Köpa en plastuggla och ställa på bryggan
*Ev. spela in ljud av örn eller annat rovdjur och placera en batteridriven bandare under bryggan
*Låna något luftgevär

Funderar inte på att:
*Kontakta kommunen (de gör ändå inget åt det..)

Förslag och erfarenheter mottas tacksamt..!
Den som lämnar ett fungerande förslag bjuds på...ehh... stekt sparv samt ev. svalbo :-O) :mrgreen:

M V H
---> Matz
Har tyvärr inget tips åt dig man jag förstår din frustration.

Fast hör jag en fiskmås tänker jag direkt på en stuga vid vattnet så på ett sätt så passar dom in där men när dom blir närgångna och skitar ner så är det inte lika trevligt längre.

Men en röst la jag iaf och jag hoppas nån har ett hett tips dill dig
Brødbitar med noen form av sprit.
Elandet/fiske/gråmåsen lander i bakken eller i vannet, så får man håpe at noen rovfugl eter dem? De er jo fredet nå i hekke sesongen, forbjudet å anvende våpen osv.

:evil: : min svarte XC60 nybehandlet med Dietec stod parkert i ett dygn. Når jeg kom for å hente den var den nedskitit(virker som fiskegjuser ikke liker nypolerade bilar). Det var umulig å få skiten fjernet, brukte alt jeg hadde for å fjerne det, uten vellykket resultat. ??:-/
Men redningen ble DIETEC-senteret, som fikk gå over bilen på ny og fikk det fjernet. Noe de faktisk kostnadsfritt utførte med presisjon. Takk!
rubruken var bra, den lockade mig hit. Men den hade ju ingen ting med omröstningen att göra så den hoppar jag.
Men tror ändå att du kanske vill ha tips? eller är du ute efter en omröstning?

Fiskmåsar är inte lätt att få bort, men man kan få dom att flytta sig lite.
Om det är en båt, bil eller hustak som du vill ha bort dom ifrån så brukar det funka med en orm atrapp, eller en rovfågel atrapp.
sen finns det stora snurror man kan kontera. som en planka på en dryg meter som snurrar i vnden (plankan ligger vågrätt) så fåglarna kan int sitta där.

att mata inte fåglarna det får motsatt effekt (att du dränkt brödet i sprit fattat inte fågrarna utan kmmer gärna tillbaka för mer mat)
Måsar är fega, de skickar alltid ner en "spanare" för provätning. Klarar han det blir det matorgie, alla kommer att dyka för att få sin del.

Alltså, åk på affären och köp en jävla massa sill som du lägger i en hög på öppen plats. Sitt och vänta och se till att inga andra personer finns i närheten, låt "spanarna" kolla läget och ta några sillar.
Om det för tillfället bara finns några få måsar, skräm bort dom i så fall så fler hinner komma dit.

När matorgien har börjat tar du fram din överraskning.......http://www.liveleak.com/view?i=66e_1269180377

:-)-)
Fick det problemet för kanske 20 år sen, det kom en jädrans flock med ett hundratal måsar varje morgon runt 4.30 och satte sej på lagårn och dom övriga taken...
Var ju ett jädra liv, för att inte tala om hur taken såg ut...:evil: :evil: .

Jag fixade tillstånd för skyddsjakt pga sanitär olägenhet (vilket jädra slit....) och bjöd in grannen på lite övnings-skytte :twisted: :twisted: .
Tog 3 dagar med lite smygande på slutet innan dom fattade att det var ohälsosamt mycket bly i luften här :roll: :lol: :lol: .
Vi sköt bara runt 20 men dom andra fattade galoppen sas :lol:

Har inte varit en enda mås här sen dess :D
Jag är fågelvän och det där med tandpetare låter som ett utmärkt sätt om man långsamt vill plåga ihjäl ett djur. Ja, om det nu ens fungerar. Med tanke på vad vissa fåglar sätter i sig i form av fiskben, krabbskal och musslor så tvivlar jag på att det är effektivt. I så fall borde det vara bättre med någon form av snabbverkande gift. Tallium skall vara finfint och fungerar i små doser.
Twendor: Håller med dig; lacken blir förstörd! Har provat sprit+bröd men det hade ingen effekt..Kanske får pröva starkare varor? :twisted:
DogWalker: Precis. Fåglarna är ju inte direkt dumma! De skickar ut "provsmakare" så det är lite klurigt att få till det så att merparten av skocken käkar. Har funderat på att preparera råttgift (Waran) i brödet men är tveksam om det funkar? Gillade länken, hehe.. :mrgreen:
Carman: Det skulle inte funka med en roterande planka eller liknande då bryggan och stenarna de sitter på är lite utspridda och därmed ganska stora i omfång.
Ilesrof: Bra idé med gift. Tallium tror jag dock blir halvsvårt att få tag på.. Har inga AlQuida-kontakter :-)) Men jag håller med om att tandpetare nog vore väl plågsamt, om det ens fungerar. Ett snabbare alternativ är bäst i alla lägen!
Fluffen: En fälla kan ju faktiskt funka..Kollade lite snabbt på verkets hemsida och fick 16 träffar kring fällor. Ska kolla om det finns någon speciell för måsfågel och i så fall hur det regleras i ett senare skede då man fått "fångst".
Vetten: *antecknar thinner på en gul PostIt-lapp* :twisted:

Tack för alla tipsen! Och det finns säkert flera där ute med samma problem; skränande och aggressiva stealthbombare som förtar tillvaron.
Det bästa vore ju om de lärde sig att matstället/häckningsplatsen är farlig. Då lär de inte komma tebax på bra länge. Och de verkar ju ha någon form av minne så det lutar åt gift i maten eller en luftgevärshistoria.
En plastuggla med lite rörlig mekanik i nacken och vingarna kostar mellan 5-800:- och kan ha undermålig effekt enligt andra som prövat. (efter några dygn så är ugglan indränkt i stealthbombarnas skit..) Detsamma gäller för dubbeltryckta rovdjur i wellpapp (räv, iller) som man placerar i närheten av platsen där de finns.
Kampen fortsätter om 8-10 dagar då jag går går ut i fullt krig...

M V H
-----> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
Jobbade som chaffis på ett bageri på 70-talet och en morgon när jag kom till jobbet så satt chefen på lastkajen och matade måsarna med bröd. Har han blivit tokig tänkte jag först, men när jag kom fram och såg ordentligt vad han gjorde så fattade jag. Han hade en flaska med thinner som han dränkte in brödet med och kastade till måsarna som glupskt slukade dom för att efter en stund gå i backen. Det blev faktiskt måsfritt där efter att han upprepat det några mornar :-O)

Idag fick Volvon lite uppmärksamhet. Best&aum[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]

Menar du att när du losar klippset får […]