Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan någon ge ett tips? Här är en man med akuta Volvoproblem.

Har en 96a, 855 Glt som har börjat spåra ur. Sitter fast i Tyskland o hur kul är det!
Nu senast imorse gick kylfläkten igång direkt trots att motorn är kall. Tempmätaren visade direkt på kl 9. Que?

Det började med att tempmätaren på instrumentpanelen plötsligt rasade i botten vid körning. Bilen började då att hacka och uppföra sig strange. Tomgången rusade också. Bilen stannade, men gick sedan igång, men med rusande kylarfläkt. Hackande tog vi oss till hotellet.

Har bytt två jordflätor bakom motorn, men det hjälper inte. Har ACn avslagen. Och det finns vatten i expansionskärlet. Behöver bilen för att ta mig hem.
Kan det vara krångel med tempgivaren, termostat eller något relä som pajat?
Något förslag till vad man kan göra?
av *pettson*
Move skrev:Kan någon ge ett tips? Här är en man med akuta Volvoproblem.

Har en 96a, 855 Glt som har börjat spåra ur. Sitter fast i Tyskland o hur kul är det!
Nu senast imorse gick kylfläkten igång direkt trots att motorn är kall. Tempmätaren visade direkt på kl 9. Que?

Det började med att tempmätaren på instrumentpanelen plötsligt rasade i botten vid körning. Bilen började då att hacka och uppföra sig strange. Tomgången rusade också. Bilen stannade, men gick sedan igång, men med rusande kylarfläkt. Hackande tog vi oss till hotellet.

Har bytt två jordflätor bakom motorn, men det hjälper inte. Har ACn avslagen. Och det finns vatten i expansionskärlet. Behöver bilen för att ta mig hem.
Kan det vara krångel med tempgivaren, termostat eller något relä som pajat?
Något förslag till vad man kan göra?
Byt din tempgivare så blir bilen normal. Motorns styrdon läser också av samma givare och det därför motorn krånglar. Att fläkten startade beror på att värdet på tempgivaren var så osannolikt att motorn dömde ut givaren och startade fläkten för att vara säker på att motorn inte kan koka.
Så återigen.. tempgivaren. Byts ENKLAST genom att lossa locket till termostaten och sen skruva bort givaren. Ger lite mera plats då. :-)-)
Bussigt!!!! Låter vettigt.

- Har inte tummen exakt mitt i handen men nära på. Exakt var sitter termostaten?
- Kan jag fixa det själv tror du? Ska ta reda på var man kan få tag på en tempgivare här i trakten. Är nära Puttgarden på Fehmarn.
- Tror du jag kan köra bilen ett par mil utan att den havererar totalt?

Tack än en gång! Jo, jag misstänkte att det kunde vara tempgivaren..
Schysst!!!

Har ringt och beställt nu. Dom hade den inte hemma. Får den imorgon.
Bara att luta sig tillbaks och än en gång tacka för att du, pettsson och ketto
varit så bussiga att ta er tid! Utan er vet jag inte vad jag hade gjort. Oh well brothers - TACK! 8)
Bara ett litet tips! Står du "dumt till" och har en ny givare till hands, ta av kontaktstycket från den gamla, montera på den nya, sätt givaren mot gods och dra åt med ett kabelband eller något så den sitter så varmt som möjligt. Givaren kommer inte att känna rätt temperatur men du kan hjälpligt ta dig hem om du inte har tillgång till verktyg för tillfället.
Hejsan!

Har haft exakt samma problem. Bytte tempgivare och bilen går bra igen. Dock så går den bara bra i någon månad och sen börjar givaren att bli dålig igen. Finns det någon som har något tips om vad det kan vara som slår ut tempgivaren?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Mikael
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?