Jag vet inte om bilarna är billigare eller dyrare i nån del av Sverige? Det har väl lite med att göra vilken säljare man träffar på. Eller?
Mitt tips är:
Förklara för säljarna att du kommer begära offerter från flera handlare och att de får en chans. Alltså inget jiddrande fram och tillbaka där man spelar ut firmorna mot varandra, utan be om rätt pris på en gång!
För min del stötte jag på en sån säljare som vid ett första samtal gav mig ett lägsta pris. Han bedyrade att han inte kunde pruta en krona till - det var heeeelt omöjligt... Nån dag senare fick jag ett betydligt bättre pris från handlaren i grannkommunen (skiljde omkring 6-7000:-). När jag och min fru skulle göra färgvalet (besökte alltså första Volvohandlaren) stötte vi såklart på den förste säljaren och han frågade om jag nappat på hans förslag. Jag förklarade då att jag fått ett betydligt bättre pris, och hade för avsikt att handla i grannkommunen.
Han svarade:
-Jaha, men vad fick du för pris där då, jag lägger mig såklart under deras pris. :shock:
Helt plötsligt kunde han pruta undan 6-7000:- i ett nafs, och "göra en ännu sämre affär" som han uttryckte det...
Vips så sjönk hans trovärdighet till NOLL hos mig!!!
Han la sig alltså några hundralappar under konkurrentens bud, men det spelade ingen roll - han hade redan bränt sina skepp hos mig...
Jag handlade av den mer seriösa säljaren och blev väldigt nöjd med affären.
OBS! Detta är ju mina högst personliga åsikter/värderingar. Det finns säkert de som tycker att ett bilköp faktiskt SKALL föregås av prutande, jämförande - lite mindgames och rävspel helt enkelt :D Jag säger absolut inte att det är fel på nåt sätt, men det är inte nåt jag är bra på.
Lycka till med jakten!!! :D