Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rambo
Hej jag har en volvo 460 s 2,0 L. Jag har fått problem med mitt halvljus när man slår på tändningen det bara blinkar till sen blir det svart igen samma sak med bak. Och sen har ljuset i instrumentpanelen slutat att ljusa också detta skedde vid samma tillfälle.. Jag försökte att koppla dimbakljusen till bara bakljus men brände några säkringar. Tror det kan vara ett relä som sitter vid vindrutan men jag är inte säker... Någon som har någon ide om vad det kan vara. Tack på förhand...

MVH Patrik

Förtydligade rubriken.

/Ticken
Moderator
av rambo
N0RBERG skrev:Låter ju som att det är ett relä som är trasigt. Kika på denna om det kanske kan hjälpa:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=052010110922P5f89

Se till att alla säkringarna är hela också.

jag har kollat säkringarna och dom är hela dock har jag satt in lite för stora pga av att jag måste köpa nya.. Och tack så mycket för länken men jag fatta inte så mycket av den :P Är inte så kunnig med såna schema
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Låter som ett eller flera reläer som spökar.. *För stora säkringar kan väl orsaka kabelbrand :-O) Visst sitter väl säkringarna i motorrummet?
av rambo
Michaelvecel skrev:Låter som ett eller flera reläer som spökar.. *För stora säkringar kan väl orsaka kabelbrand :-O) Visst sitter väl säkringarna i motorrummet?

Nej mina säkringar sitter vid förarsidan under ratten. och vad jag vet så har jag inte haft någon kabelbrand. det har inte luktat bränd "el" eller hur man ska uttrycka sig
av N0RBERG
rambo skrev:Och tack så mycket för länken men jag fatta inte så mycket av den :P Är inte så kunnig med såna schema
Om du kollar reläcentralen under motorhuven så ser du att den har samma form som på bilderna i länken jag skickade. Då ser du vilket relä som är till vad.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
rambo skrev:Hej jag har en volvo 460 s 2,0 L. Jag har fått problem med mitt halvljus när man slår på tändningen det bara blinkar till sen blir det svart igen samma sak med bak. Och sen har ljuset i instrumentpanelen slutat att ljusa också detta skedde vid samma tillfälle.. Jag försökte att koppla dimbakljusen till bara bakljus men brände några säkringar. Tror det kan vara ett relä som sitter vid vindrutan men jag är inte säker... Någon som har någon ide om vad det kan vara. Tack på förhand...

MVH Patrik
Kan även vara matningen till ljusreläet eftersom instrumentbelysningen också slocknat, min första tanke är då tändningslåset, alltså inte själva låskistan utan elektroniken bakom låskistan.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
Ett annat fel som kan uppstå på dessa bilar är i själva ljusomkopplaren (den vid ratten) den kan ibland bli sönderbränd med följd att den kortsluter hela ljussystemet, kolla dessutom på baksidan av ljusvredet på instrumentbrädan så att den inte bränt sönder där.
av rambo
vetten skrev:Ett annat fel som kan uppstå på dessa bilar är i själva ljusomkopplaren (den vid ratten) den kan ibland bli sönderbränd med följd att den kortsluter hela ljussystemet, kolla dessutom på baksidan av ljusvredet på instrumentbrädan så att den inte bränt sönder där.

Men om jag vrider på ljusomställaren så det kommer till positions ljus så lyser det och om jag startar bilen så får jag halvljus om ljusomkopplaren står i noll läget. Men det kanske kan vara sänderbränd för det.

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]